Hoe kan een ei heel blijven als je hem uit het raam gooit?

Voor een onderzoek heb ik een eierdoos met 2 eieren uit het raam moeten gooien. 1 bleef heel, 1 niet. hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Soms is een ei wat steviger, maar ook de hoek waaronder het terecht komt, of het punt waarop het ei valt, is van invloed.
(weet je zeker dat het ene ei niet gekookt was?;) )
anneliez
12 jaar geleden
Zie de eierdoos als een kreukelzone. Het ei aan de ene kant van de doos raakt eigenlijk gelijk de doos/grond en gaat stuk. Aan de andere kant van de doos zit het andere ei. De impact van de crash wordt dan geremd door het samenvouwen/kreukelen van de doos, waardoor de snelheid waarmee het ei afremt een stuk langzamer is. En hierdoor blijft het ei heel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je welk deel van de doos de grond raakte, misschien viel de doos wel plat op de grond?
Dat komt door het verschil op welke manier een ei belast wordt. Door een over de schaal verdeelde belasting of door een plaatselijke belasting (puntbelasting).

Uit de architectuur is bekend dat de boogvorm erg sterk is, in ieder geval veel sterker dan een vlakke constructie of ligger. Bekend zijn de korfboog en de ellipboog. In de late gotiek en in de renaissance werden deze boogconstructies veelvuldig toegepast en niet alleen om hun versieringsmotief, maar ook vanwege hun sterkte.
Zoals bekend heeft de vorm van een ei gelijke vormen. Dit geeft een eierschaal een enorme stijfheid. Het bekende spelletje om een ei in de handpalm fijn te knijpen op een verjaardagsfeestje is een algemeen bekende bezigheid en zoals de meest weten praktisch onmogelijk. Een ei is dus heel goed bestand tegen een over de schaal verdeelde belasting.
Wordt een ei nu plaatselijk belast, dan is de functie van de vorm (boogvormig) niet meer van toepassing en fungeert de schaal als een vlak oppervlak. Daarbij komt nog dat bij een puntbelasting (kracht : oppervlakte) de druk op de schaal enorme proporties aanneemt.
In het voorbeeld is het dus belangrijk op welke manier de doos de grond raakt en of daarbij een verdeelde kracht over de schaal wordt uitgeoefend of een plaatselijke puntbelasting.
Nogmaals een ei fijnknijpen in je hand is praktisch onmogelijk, maar door een tikje met een mes op de schaal ontstaat meteen een breuk.
Het zelfde fenomeen zie je bij een autoruit, al hoewel dat niet helemaal vergelijkbaar is. Maar in principe kun je op een bolle voorruit gaan dansen zonder dat er iets gebeurd. maar met een klein punthamertje (wat in iedere aut hoort de liggen) sla je zo een autoruit kapot. Probeer het maar eens!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op eigen auto lijkt me ook niet heel handig, krijgt t denk ik niet verzekerd ;)