Zou stroom draadloos kunnen

Het zou handig zijn als stroom draadloos was want anders zit je met al die snoeren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

Ja dat kan al, maar alleen over kleine afstanden door middel van inductie. Denk maar aan een elektrische tandenborstel die je oplaad door hem op een basisstation te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die tandenborstel is een erg slecht voorbeeld, dat is niet draadloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit voorbeeld is inderdaad niet goed. Er is een verschil tussen draadloos stroom verzenden en draadloos stroom opslaan (zoals bij de elektrische tandenborstel of iets met een accu).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel ok hoor! De tandenborstel heeft geen contacten. Wel een spoel intern die het wisselveld oppikt en daar een laadstroom van maakt. Echt draadloos, al is de afstand klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Roland bedoelt de verbinding tussen de houder van de tandenborstel en de borstel zelf. (Niet het feit dat de houder zijn stroom via het stopcontact betrekt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 't een goed antwoord. Er wordt immers stroom verzonden van de oplader naar de tandenborstel en dat gebeurt helemaal draadloos. Hier is overigens een ontwikkeling in en er zullen meer van dat soort toepassingen komen. Een mobieltje die je niet meer een draadje in z'n kont hoeft te stoppen bijv., maar gewoon op een oplader legt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook.
Zou kunnen!
De bliksem bij onweer is daar een voorbeeld van.
Maar of het praktisch is......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, stroom kan al draadloos, door middel van inductie. Nicola Tesla heeft het al 'uitgevonden', maar het is nog nooit op grote schaal toegepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat jij onder grote schaal verstaat, maar bijv. elektrische tandenborstels doen 't ook en die worden toch wel op redelijk grote schaal gebruikt, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tesla experimenteerde niet alleen met inductie. Op de schaal die Tesla voor ogen had is het nooit toegepast, of bewezen dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar, het is nooit zo gerealiseerd als Tesla voor ogen had. Maar inductie op zich wel natuurlijk.
Het is mogelijk, ik heb er laatst trouwens een presentatie over uitgevoerd,

Wetenschappers zijn er volop mee bezig, en Sony is er al bijna met de ''draadloze'' TV.

De meeste denken aan een kasje, of plaat, midden in het huis, dat alle elektrische apparaten van stroom/elektriciteit kan voorzien. Maar dit is pas veel later mogelijk.. Want het nadeel is namelijk dat elektriciteit veel van zijn effectiviteit verliest bij het ''door de lucht'', gebruik ervan.

Het zou zeker voordelig zijn, denk maar aan elektrische auto's die niet eens met een stekker bijgevuld moeten worden, of de belichting op straat...

Leuk weetje:

Nikola Tesla, degene die dit idee als een van de eerste heeft voorgesteld, was als ''gek'' bestempeld. Net voor zijn dood..

Zo zie je maar weer, alles veranderd snel, en nieuwe wegen openen zich!

Afbeelding:

Het gaat niet zo zeer om de betekenis en de letters, maar om het model!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vermogensconversie moet tweemaal worden uitgevoerd. Hoe groot is het rendement?
Kan het rendement opgevoerd worden door variabelen optimaal in te stellen, bijvoorbeeld frequentie? Maar dan toch, stel dat alle auto's elektrisch worden, en bij de conversie gaat maar 10% verloren.....
Zou het niet handiger zijn, om het snoer op automatische wijze contact te laten maken met het vehikel?
Ik vermoed, dat je onze menselijke luiheid verwart met effectiviteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar dat ik ook zeg dat het nou niet zo effectief zal zijn! Begrijp me vooral niet verkeerd, haha :P Als we praten over NU, heb je inderdaad gelijk ja.. maar als we praten over laten, ligt het gelijk denk ik toch bij mij. (stel je zelf eens voor dat dit idee eerst ONMOGELIJK werd gevonden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommige dingen blijven onmogelijk....
stroom (vermogen) over grotere afstanden overbrengen kan (radiogolven bijvoorbeeld...) maar met bedroevend lage rendementen.
Met microgolven (inderdaad, die van de magnetron) kan het rendement ietsje hoger worden, maar dan wordt het weer vervelend als je door het veld heenloopt :)
Ik denk (maar dat is dus een mening) dat draadloze energie op grote schaal nog minstens 50 jaar een mooie droom blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zou het niet mogelijk zijn om bv een trein of tram te laten rijden dmv inductielussen in de baan, zodat je geen bovenleiding meer nodig hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans, Het zou kunnen, maar mensen pakken altijd de makkelijkste weg. Dat zou duur zijn en onnodig veel werk, omdat we al een bovenleiding geïnstalleerd hebben. Goed idee trouwens.
Ja het bestaat al!! Dat was een x op discovery channel! Over een afstand van 75meter... Dus wie weet leg jij je telefoon ergens in huis neer en word op geladen xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij MIT zijn ze al een heel eind met de ontwikkeling. In de link uit de bron zie een demo van twee jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan al lang voor erg kleine vermogens. Zo kun je met een oordopje, antenne draadje en een handje elektronica een radio maken die geen batterij heeft; deze haalt de stroom uit het uitgezonden radio vermogen dat je opvangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
De kristalontvanger is denk ik 80 jaar geleden al uitgevonden.