Weet iemand een goed recept voor sangria?

Zondag komen er mensen bij ons eten en we eten Spaans [ Paëlla ], en natuurlijk hoort daar sangria bij. Weet iemand een goed en lekker recept?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Hier 4 originele recepten:

verrassing op prijs zullen stellen?
Sangria Barcelona

- 1 citroen, in schijfjes gesneden
- 1 sinaasappel, in schijfjes gesneden
- 3 eetlepels bruine suiker
- 45 ml wodka
- 45 ml cointreau of triple sec
- 45 ml jenever
- 60 ml limonade (met prik, zoals Fanta)
- 60 ml fruitsap (zoals Minute Maid)
- 180 ml ananassap
- 180 ml vers sinaasappelsap
- 1 schep ijsklontjes
- 1 fles droge rode wijn

Bereiding
1. Doe de schijfjes citroen en sinaasappel samen met de bruine suiker in een grote serveerkom.
2. Giet de wodka, cointreau, jenever, limonade, fruitsap, ananassap en het sinaasappelsap erbij.
3. Voeg ijsklontjes en de rode wijn toe.
4. Roer goed om tot alle suiker is opgelost en je een smakelijk mengsel bekomt.

Rosé sangria

- ½ fles rosé tequila
- ½ fles witte wijn
- 30 ml sinaasappelsap
- 60 ml veenbessensap
- 125 gr suiker
- 2 sinaasappels, in schijfjes gesneden
- 1 citroen, in schijfjes gesneden
- 1 limoen, in schijfjes gesneden
- een paar druiven, doormidden gesneden
- ½ appel, in stukjes gesneden
- ½ liter spuitwater

Bereiding
1. Meng alle ingrediënten in een grote serveerkom.
2. Leg enkele stukjes fruit – niet te veel – in het glas net voor je opdient.

Originele Spaanse sangria

- 2 sinaasappels
- 1 appel
- 1 citroen, in dunne schijfjes gesneden
- 100 gr verse aardbeien
- 1 stokje kaneel
- 1 fles rode Spaanse wijn
- 1 dl cognac of Grand Marnier
- 3 eetlepels suiker
- spuitwater (naar eigen smaak)

Bereiding
1. Was de vruchten en snijd ze in schijfjes of kleine stukjes.
2. Doe de vruchten en het stokje kaneel in een kan en strooi er de suiker over.
3. Giet vervolgens de wijn, cognac en een beetje spuitwater erover.
3. Plaats de kan gedurende minstens een uur in de koelkast en serveer de zomerse drank fris bij het eten.

Peersangria

- 2 peren, in stukjes gesneden
- 10 schijfjes citroen
- 1 fles pinot gris
- 250 ml triple sec
- 250 ml brandewijn
- flinke scheut ginger ale

Bereiding
1. Doe alle ingrediënten in een grote kom en plaats deze vervolgens enkele uren in de koelkast.
2. Schenk de drank in glazen, gevuld met enkele ijsblokjes.
3. Garneer met een muntblaadje of twijgje rozemarijn en dien op.

* alle recepten zijn berekend op vier tot zes personen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sangria.

Ingrediënten:

75 g suiker
1 liter rode wijn Spaans, wijncategorie 7
60 ml sinaasappellikeur (slijter)
45 ml brandy Spaans, cognac of vieux
1 eetlepel citroensap
1 eetlepel limoensap
1 citroen, schoongeboend en in plakken
1 limoen, schoongeboend en in plakken
1 sinaasappel, schoongeboend en in plakken
25 ijsklontjes

Voorbereiden

In pannetje suiker met 125 ml water aan de kook brengen en laten afkoelen. Opgeloste suiker, wijn, likeur en brandy minimaal 1 uur in de koelkast koelen.

Bereiden

In grote (bowl)schaal opgeloste suiker, wijn, likeur, brandy en citroen- en limoensap door elkaar roeren. Plakken citroen, limoen en sinaasappel en ijsblokjes toevoegen. Sangria in bowlglazen of kleine limonadeglazen serveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillende recepten voor Sangria, ik heb er verschillende.

Eén van de lekkersten vind ik deze (gekregen van een Spaanse uitwisselingsstudent):

Ingrediënten
- 1 citroen, in schijfjes
- 1 sinaasappel, in schijfjes
- 3 eetlepels donkerbruine basterdsuiker
- 45 ml wodka
- 45 ml cointreau of triple sec
- 45 ml jenever
- 60 ml limonade
- 60 ml sinas, zoals Fanta of Orangina
- 180 ml ananassap
- 180 ml sinaasappelsap
- 1 schep ijsklontjes
- 1 fles (750 ml) droge rode wijn

Bereiding:
Citroen, sinaasappel en basterdsuiker in een grote karaf doen.
Wodka, cointreau, jenever, limonade, sinas, ananassap en sinaasappelsap erbij schenken. IJsklontjes toevoegen en de rode wijn erbij schenken. Goed roeren tot de suiker is opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaar in 15 minuten :

Ingrediënten
Porties: 6
1 citroen, in schijfjes
1 sinaasappel, in schijfjes
3 eetlepels donkerbruine basterdsuiker
45 ml wodka
45 ml cointreau of triple sec
45 ml jenever
60 ml limonade
60 ml sinas, zoals Fanta of Orangina
180 ml ananassap
180 ml sinaasappelsap
1 schep ijsklontjes
1 fles (750 ml) droge rode wijn

Bereidingswijze
Voorbereiding: 15 minuten
1. Citroen, sinaasappel en basterdsuiker in een grote karaf doen. Wodka, cointreau, jenever, limonade, sinas, ananassap en sinaasappelsap erbij schenken. IJsklontjes toevoegen en de rode wijn erbij schenken. Goed roeren tot de suiker is opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan vele recepten van sangria zoals je hierboven al ziet. Daarom geef ik je een traditioneel recept;

Je hebt nodig

1 l. rode wijn (kies een goede maar niet te dure wijn)
2 limoenen,
2 perziken,
50 gr. suiker,
1 kaneelstokje,
1 kopje likeur.

Snijd de perziken in stukjes en laat ze enkele minuten weken in de likeur samen met de suiker.
Doe alles in een grote kan en voeg het sap van de limoenen en de rode wijn toe.
Voeg het kaneelstokje toe en roer alles om.
Zet de kan enkele uren in de koelkast, zodat ze goed koud gedronken kan worden.
Om de hoeveelheid evtl. wat minder te maken, kan je ijsblokjes toevoegen en/of schijfjes limoen en spuitwater of koolzuurhoudend mineraalwater. Dit geeft ook iets verfrissend.

Het beste is nog om hem een dag van tevoren te maken.
Dan is hij lekker koud en de smaken zijn goed ingetrokken.

Typisch bestanddelen die er altijd in kunnen zijn;

Rode wijn,
Vruchten in blokjes of plakjes; meestal sinaasappel,citroen,
en/ of lemoen. Vaak wordt ook perzik en/ofnectarine gebruikt.
Zoetmaker zoals suiker, honing of appelsap,
Kaneel,
Kleine hoeveelheid cognac, likeur of andere alcohol.
Koolzuurhoudend mineraalwater,
Ijsblokjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Corr; om de hoeveelheid alcohol evtl. minder te maken,
moet het zijn.
amc
12 jaar geleden
De basis van een sangria is altijd rode wijn, hoeft geen klasse wijn te zijn en een wijntje onder de 3 euro, kan goed. Vruchten geven de eigen smaak, in ons geval overduidelijk citrusvruchten en perziken, maar banaan, aardbeien (Sangria Holandès?) of appels kunnen allemaal, of appelsap wordt ook gebruikt en daar is de twist: La Robla – appelcider, uit Asturië, wel Spaans, geen Costa Blanca, maar een mousserende appelige vervanging van een gaseosa of agua con gas (koolzuurhoudend mineraalwater/spuitwater) en om de vruchten nog beter tot hun recht te laten komen, dompelen we ze een paar minuten in de cognac.

Men neme
•1 fles rode Vall de Xaló, tinto, 2010 (Jalon, Alicante)
•1 fles La Robla appelcider, maakt het lekker fris
•Schijfjes (goed gewassen) citrusvruchten en schijfjes van de rest van de vruchten, 2 min. in Magno (cognac) weken: 1 naranja (sinaasappel), 2 limas (limoen), 1 melocotón (perzik), 1 (kleine) albercoquer (abrikoos) en we hadden graag kumquat gebruikt, maar ‘t was nog geen seizoen.
•Magno cognac, Osborne. Genoeg om de vruchten op smaak te brengen.
•2 eetlepels rozemarijn honing: Romera, Mieles Bartolomé Noguera (La llosa de Camacho, Alcalali, Alicante)
•1 kaneelstokje
•ijsblokjes

De rest is makkelijk. Pak een jarra (glazen kan) en doe alles bij elkaar! Even roeren met een houten lepel en versieren met een ware krul, een twist citrusschil.

Tips

Maak je de sangria een dag van te voren, dan zijn de smaken nog meer gemixt, maar het vruchtvlees heeft dan wel wat van z’n bite verloren. Wij prefereerden direct nuttigen (lekker koud na een paar uur in de ijskast is eigenlijk het lekkerst), boven een nachtje over.

Meer spuitwater, ijsblokjes en schijfjes (niet in alcohol geweekte) citroen verlagen het alcohol percentage, mocht je dat willen.

Het oog wil ook wat, dus als je de randen van het glas met een suikerrandje versiert, staat dat wel feestelijk zomers. Het suikerrandje maak je door de rand van het glas in wat citroensap te dopen en het glas daarna in een laagje suiker te drukken.