Is gehakt gaar als het vocht nog niet verdampt is ?

Ben niet zo'n goede kok, daarom heb bij gehakt altijd veel vocht over, maar betekent dit nu dat het nog niet gaar is ?
naar mijn idee is gehakt snel gaar (vocht kookte wel)

Toegevoegd na 11 seconden:
(rundergehakt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.3K

Het beste antwoord

Rundergehakt moet je niet te lang bakken omdat dit snel droog van smaak wordt. Er zit namelijk niet zo veel vet in als half om gehakt. Varkensvlees bevat meer vet als het vermalen wordt als gehakt.
Wil je het rul bakken dat duurt het ca.10 à 15 min.
Grillen of barbecue; 10 à 12 min.
Braden; 18 à 20 min.

Er blijft meestal wat vocht over in de pan, hoe magerder het gehakt, hoe minder vocht eruit komt.
Neem ook niet teveel braadvet als je dit vocht niet wilt en bak het snel zodra je vet heet genoeg is. Dat zie je als de bellen erin weg beginnen te trekken. Als je vet niet heet genoeg is, dan komt er ook veel vocht uit het gehakt.
Als je het rul bakt, moet je ook met een spatel of vork je gehakt snel om en om scheppen zodat al het rode vlees zo snel mogelijk verkleurt. Laat het niet te lang bakken, want dan wordt het alleen maar droger en het vet verdampt niet gauw. Wil je het echt droog hebben laat het dan even uitlekken in een metalen vergiet of zeef, of gebruik het braadvet in een sausje zoals bolognesesaus.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het gehakt moet gewoon mooi egaal bruin zijn. Vocht heeft daar niks mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het van binnen niet meer rood/roze is dan is het gehak goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een flinke gehaktbal duurt toch wel zo,n 25 minuten voor hij...al kerend , op niet te hoog vuur.. gaar is,
maar als je het gehakt "rult " dus al omscheppend bakt, b.v. voor een saus..dan is het sneller gaar, maar in ieder geval mag je dan geen rood vlees meer zien.
Omdat gehakt veel vocht bevat, hoef je niet zoveel boter te gebruiken.
Het vocht hoeft niet verdampt te zijn hoor.
Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je hamburgers of ballen hebt, kan je ze proberen in te drukken met de bakspatel of achterkant van een vork (niet prikken). Als dat niet meer "veert" , is het gaar. Ook even proberen als de buitenkant net bruin is, dan voel je het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er niet aan dat je geen goede kok bent, maar dat je - sorry ! - geen al te best vlees koopt. Vlees uit de supermarkt, OOK gehakt, is eigenlijk ALTIJD bevroren geweest. Daardoor gaan de cellen stuk, en verliest het vlees tijdens het klaarmaken heel, heel veel vocht.

Ga je dat nu proberen te bakken, dan komt eerst al dat water er uit en ben je eigenlijk langdurig het vlees aan het koken. En ja, daar wordt het zeker gaar van, het is zonder problemen te eten en met kruiden kun je een hoop camoufleren. Maar echt lekker is natuurlijk anders.

Het vlees in (veel) kleinere hoeveelheden bakken en per portie laten 'droogbakken' en daarna afbakken is een (omslachtige) oplossing, vlees kopen bij de slager een betere. Maar voor gehakt maakt het doordat het zoveel smaken opneemt niet heel veel uit ; bij gehaktballen kun je het overtollige vocht binden met paneermeel (of een ander bindmiddel), en bij eenpansgerechten of ovenschotels gewoon (veel) minder water toevoegen en doorbakken tot het net iets bruin is.

Het grootste probleem levert dit op met mager (heel) vlees, wat op deze manier heel droog en taai kan worden. Daar is versheid (als in "nooit bevroren geweest') belangrijker.