op de kaas in mijn koelkast komt heel snel schimmel. Zo ook met de Danish Blue in de verpakking.Wat kan ik eraan doen om dat te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.9K

Het beste antwoord

Als er eenmaal schimmel in de koelkast heeft gezeten, moet je zorgen dat je de koelkast eens heel goed schoonmaakt. Waarschijnlijk zijn er nog schimmelsporen aanwezig die je nieuwe kaas weer besmet en laat beschimmelen.

Haal de koelkast helemaal leeg en maak alles goed schoon met een sopje, ook de rubbers van de deuren en het bakje waar je de kaas in bewaard.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt het proberen met een afsluitbare kaasdoos.. of in kaaspapier (vetvrijpapier) een combi van die 2 is het beste.. Anders voorgesneden plakken kopen, Doen wij ook en het bederft minder snel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kaas bewaren in een kaaszak van de supermarkt, of inderdaad een kaasdoos. Die moet je goed schoonhouden, om eventueel ontstane sporen te verwijderen.

Ook moet je kaas niet in de deur bewaren, mocht je dat doen, want dat is de warmste plek van de koelkast, dus gunstiger voor schimmelgroei.

Daarnaast kun je het vochtgehalte in je koelkast omlaag brengen, geen verpakkingen open laten staan dus alles goed afsluiten. Ook kun je een klontje suiker of zout in de koelkast zetten. Dit neemt vocht op uit de lucht in je koelkast, en zorgt zo voor minder schimmelgroei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar mij helpt het niet. ik bewaar de kaas niet in de deur, gebruik een kaasdoos die schoon is. Er staat ook nooit iets open in de koelkast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel een klontje suiker in de koelkast zetten..
Misschien is de temperatuur niet in orde zet m iets kouder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten is Danish Blue een blauwader schimmelkaas, dat er schimmel op deze kaas zit is dus niet verwonderlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak je de kaas met je handen vast
Sinds wij dit niet meer doen blijft de kaas schimmel vrij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas is een levens product en moet ademen. Dat is 'één. De kaas luchtdicht / in plastic of een trommeltje of doos - schimmelt in no time, omdat het vocht dat uit de kaas treedt er in blijft hangen, en vocht plus voeding (en kaas is véél voeding) is Schimmelwalhalla.

Daarbij komen er met het aanpakken van de kaas heel snel sporen op, die nieuwe schimmels kunnen vormen die niet op de kaas horen, Eigenlijk zou je de kaas dus uitsluitend bij de korst moeten aanpakken. Dat scheelt.

Wil je de kaas per se in de koelkast bewaren (wat voor de smaak zeker niet het beste is, en behoudens een warme zomer ook niet noodzakelijk), verpak die dan tegen uitdrogen maar NIET luchtdicht, in vetvrij papier of in een doos met gaatjes voor de beluchting.

Maar dan nog heeft kaas nu eenmaal een beperkte houdbaarheid als die eenmaal is aangesneden en aangepakt, en als je het niet binnen een week of twee opeet, zal het uiteindelijk TOCH gaan schimmelen, wat je ook probeert. Dus als je ALTIJD schimmel op de kaas hebt, maar pas na een week of twee, moet je kleinere hoeveelheden kopen of het blok ineens met schone handen verdelen en deel voor deel gebruiken.

Nog één dingetje : als je kaas eenmaal beschimmeld hebt gehad, kun je diezelfde doos niet meer zomaar gebruiken. Afwassen is onvoldoende om de schimmel te verwijderen. Week de doos dan echt minstens een nacht in een emmer met sodawater, daarna kun je er weer kaas indoen. Mits niet luchtdicht, en niet te lang natuurlijk.