Hoe kan het dat, als je melk een kwartiertje tot een uurtje laat staan, de smaak dan minder fris en minder licht smaakt?

Ik merk het vaker dat als je melk we tijdje laat staan, de smaak zwaarder, voller maar vooral minder fris smaakt.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Door blootstelling aan daglicht verdikt de melk waardoor het minder fris smaakt. Je ziet dan ook vaak een witte kring boven het melkoppervlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voedsel dat kouder is geeft minder en eventueel wat andere smaak af. Als je melk laat staan drink je het ook op een andere temperatuur.
Volgens mij heeft licht er (binnen een kwartier) niet zo veel mee te maken, het effect is niet anders bij melk in een glas dan bij melk in een beker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kou heeft invloed op de smaakpapillen (verdooft de smaakpapillen), waardoor we een andere smaak ervaren dan een product op kamertemperatuur.