Omdat het hoofdbestanddeel rogge is. Boordevol vezels, erg gezond. Maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuuuurlijk, lekker minnen. ;)
Roggebrood is een voedzaam product bereid uit gebakken deeg. Het deeg bestaat uit rogge, water, zout en enzymen.Dus vanwege het gebruik van roggedeeg.Rogge = (type graan).
Rogge groeit in het wild in midden- en oost-Turkije. Als cultuurgewas is de plant er in kleine hoeveelheden aangetroffen in enkele neolithische vindplaatsen, maar verder wordt het vrijwel niet gevonden tot aan de Midden-Europese bronstijd, rond 1800-1500 v.Chr. Mogelijk werd rogge naar het Westen gebracht als minder belangrijke variant van tarwe, en werd het gewas pas later apart geteeld. Rogge is aangetroffen in Romeins cultuurgebied langs de Rijn en op de Britse eilanden.Vaak wordt het in één adem genoemd met erwtensoep, spek of boerenkaas: roggebrood. Dat het ‘brood’ heet, is eigenlijk verwonderlijk. Sneetjes roggebrood hebben een compleet andere geur, kleur, structuur en smaak dan ‘gewoon’ brood. Roggebrood is veel compacter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Als je van wikipedia kopieert, zet er dan gewoon een bron bij...
Omdat het van rogge wordt gemaakt. In het noorden en oosten van ons land werd vroeger veel rogge verbouwd. In deze streken wordt roggebrood gebakken van gebroken roggekorrels. Het binnenste van het roggebrood, ook wel kruim genoemd, is vochtig. Het roggebrood is donker van kleur. De donkere kleur ontstaat doordat een gedeelte van het zetmeel uit de roggekorrel tijdens het lange productieproces in suiker wordt omgezet. Dat verklaart tevens de zoetige smaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.brood.net/default.asp?pid=broodsoorten&id=850&bsoort=6