Betekend een voedsel intolerantie ongeveer het zelfde als niks lusten en alles vies vinden?

Of zit ik er helemaal naast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar zit je helemaal naast.

Het houdt in dat je niet tegen bepaalde ingrediënten kan.

Een bekende is lactose intolerantie.
Als je dan bijvoorbeeld gewone melk drinkt, krijg je gasvorming en soms buikpijn of diarree.
Dat heeft niks te maken of je melk lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nou! Ik ben dol op melk, zou liters en liters per dag kunnen drinken. Helaas zit ik van een theelepeltje al een halve dag op het toilet, van alles met lactose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een theelepeltje gaat hier goed, maar een slok..
Vooral leuk als je ergens bent en even vergeet dat er melk in poffertjes zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja.
Mangowolk: wel eens van lactase gehoord (o.a. kerutabs)

Andere antwoorden (2)

Je zit ernaast
intolerantie betekent dat je het niet verdraagt, je wordt ziek, of krijgt uitslag of zoiets, Niet lusten, betekent dat je het niet lekker vindt, Ik lust geen zuurkool, maar ik krijg er niets van als ik het eet, behalve rillingen over mn rug, maar die heb ik ook al bij het denken eraan.
En voedsel waar je intolerantie voor hebt, zou je zonder die intolerantie best lekker kunnen vinden
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het mooi omschreven, want correct. +1
Ja, je zit er helemaal naast. Iemand met een voedselintolerantie krijgt nare verschijnselen bij het consumeren van een bepaald soort voedingsmiddel. Bijvoorbeeld pinda's. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat die persoon geen pinda's lust, maar het lichaam van hem of haar reageert er gewoon niet goed op.
Iemand die niks belieft is feitelijk niet goed opgevoed. Want als je gewoon hebt geleerd om alles te eten heb je weinig problemen met de meeste soorten voeding.
Amadea
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Ik ben wel goed opgevoed, maar toch zijn er dingen die ik echt niet lust
Amadea
12 jaar geleden
Natuurlijk kent iedereen wel wat smaken die niet zo geapprecieerd worden. Maar de vraag gaat over iemand die níks lust en álles vies vindt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
anneliez
12 jaar geleden
niks is overdreven maar er zijn echt(voor mij) oneetbare zaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens, Anneliez. Voor de één ligt de grens echter wat verder dan voor de ander. Als je met je voeding voldoende noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt is er niets aan de hand als je niet alles lust. Maar in het algemeen gesproken, en ik denk dat Amadea dat bedoelt, moeten kinderen leren om behalve zoet en vet ook bitter en zuur te waarderen en uiteenlopende geuren die een belangrijk deel van de smaak van voedsel uitmaken. Met welke voedingsmiddelen en gerechten je dat invult is punt twee en ook nog eens cultuurgebonden maar ontwikkeling van de smaak is wel nodig om voldoende gevarieerd te eten.