Hoe kan ik voorkomen dat mijn houten pollepel in de la beschimmelt?

Als ze een tijdje in de la liggen beschimmelen mijn houten pollepels. Ik heb ze destijds schoon weggelegd en nu zit er een dun laagje blauwgroene schimmel op. Ik denk dat ik deze maar beter weg kan gooien... Wat kan ik hiertegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (4)

Laat je ze wel goed drogen voordat je ze in de la legt? Dus niet afgedroogd (en nog beetje vochtig) in de la?
Ik denk dat hier het punt zit, want ik heb dit probleem nog nooit gehad, maar ik laat ze dan ook drogen in zo'n bakje op het aanrecht.
Verder kun je houten keukenspullen ook regelmatig insmeren met olie om ze goed te houden. Gewoon met olijfolie oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb ze een hele tijd op het afdruiprekje laten drogen. Maar het schimmelen is ook pas begonnen nadat ze echt heel lang (een jaar) ongebruikt in de la hebben gelegen. Dat oliën kan ik wel eens proberen, daar had ik nog nooit van gehoord.
Ook kun je houten pollepels het beste buiten de la bewaren in een pot of aan een rek.
Je hoeft ze nu niet weg te gooien, gewoon morgenochtend in een bak met water en chloor leggen, morgenavond goed afwassen en laten drogen. En inderdaad regelmatig met een beetje olie inwrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan inderdaad zijn dat de pollepels zelf niet goed droog zijn, maar ook dat het in de la te vochtig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pollepel is van puur, onbewerkt hout , en als je die niet afspoelt maar echt afwast (tijdje in de teil laten liggen of zelfs -nog erger- in de vaatwasser, waar hij niet hoort) zuigt die zich helemaal vol water, en dat heeft best lange tijd nodig om goed te drogen.

Een keukenla sluit af. Niet luchtdicht, maar toch ; de lepel krijgt zo onvoldoendde de kans om te drogen.

Wat je er tegen kunt doen (nadat je deze lepel hebt weggegooid :
- je aanpassen aan de moderne tijd met vaatwasser en bestekla en een plastic pollepel kopen
- je nieuwe houten pollepel voortaan bewaren in een open pot (lepelvaas) op het aanrecht, tezamen met de andere veelgebruikte keukentools die niet in de la passen/hoeven/horen. (Schuimspaan, pannenkoekmes, vleesvork, bakspatel, dat spul).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hem wel goed laten drogen voor ik hem weglegde, maar het zou kunnen dat er diep van binnen nog wat vocht in zit. Maar hij heeft wel een jaar geleden voor hij ging schimmelen. Ik denk dat ik je eerste advies maar aanneem, het tweede geeft weer rotzooi op het aanrecht dat ik zoveel mogelijk probeer leeg te houden. :-) Bedankt.