Hoe zit het nou met een rauw ei eten als je sporter bent?

Je ziet heel vaak in films en/of tekenfilms dat als iemand intensief gaat sporten dat hij of zij dan rauwe eieren eet, voor proteinen ofzo, maar ik heb gehoord dat dat heel gevaarlijk is, kan iemand mij de waarheid vertellen over dit fabeltje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 vraag ik me ook af.

Antwoorden (4)

In eieren kan de salmonella bacterie zitten, kook of bak je een ei dan overleeft de bacterie het niet. Rauw eten heeft dus het risico dat je besmet raakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is Zéér gevaarlijk! je kan salmonella krijgen en daar word je echt niet vrolijk vang! In ernstige gevallen kan longontsteking, gewrichtsontsteking, nierfalen, bloedvergiftiging en shock optreden. Het grootste risico lopen jonge kinderen, zwangere vrouwen, oudere mensen en mensen met een lage weerstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
salmonella bevind zich op de schaal van het ei, breek je het ei en heeft de salmonella zich al ontwikkeld dan heb je een grotere kans op besmetting. let dus op dat je geen schalen meeneemt maar bovenal je neemt een risico, maar het is puurder het is net als rauwe koemelk voor kaas. het is lekkerder maar het is niet zonder risico. maar aan de andere hand zonder risico is er ook geen leven. en sommige dingen zijn de moeite waard om het risico voor te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen gevaarlijke bacterien inzitten, maar buiten dat worden rauwe eieren maar voor 50% opgenomen door het lichaam. Als je ze kookt, stijgt dat tot meet dan 90%. Dus sowieso even koken of bakken als je ze voor de sport eet :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren[2]