wat mag je nou wel en niet eten/drinken tijdens je zwangerschap?

k weet bv dat je niet zo veel leverproducten mag hebben. maar hoeveel mag je dan wel per dag/week?
zelfde met caffaiene. hoeveel mag je nou wel?

graag hoor ik van jullie

groetjes, do

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

Ga je gevoel na... Je gevoel geeft heel goed aan wat je wil eten, dat kan haring zijn wel 5 op een dag tot komkommers... Luister naar je gevoel, begin daarmee en hou daar nooit meer mee op...

En niet naar anderen luisteren, ook niet naar mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen hier veel te veel mee bezig zijn. In de tijd dat mijn moeder zwanger was, was er niets bekend over dat bepaalde voedingssoorten slecht zouden zijn voor de baby.
Ze at en dronk alles wat ze voor de zwangerschap ook at en dronk en bij mijn weten zijn zowel ik als mijn broer en zus toch gezond ter wereld gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bevat lever juist niet een enorme (natuurlijke) hoeveelheid foliumzuur (dat wat ongeveer iedere zwangere als pilletje/'medicament' slikt)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je als uitzondering wel eens wat lever of paté op brood eet, zal dat niet direct gevolgen hebben, maar verder is het beter om lever helemaal te laten staan. Vitamine A (het 'probleem' met lever) verdwijnt namelijk niet snel uit je lichaam, dus als je het dagelijks of wekelijks eet, kan het in je lichaam opbouwen tot een overdosis.

Overigens heb je hetzelfde probleem niet met voedingsmiddelen waar beta-caroteen (ofwel pro-vitamine A) in zit, zoals de overbekende worteltjes: Hier zit geen vitamine A in, maar een stof waar je lichaam naar behoefte (en niet meer dan dat) vitamine A kan maken. De meeste multivitaminepreperaten bevatten geen vitamine A maar Pro-vitamine A, maar mocht je zoiets slikken, is het altijd goed om dit even goed na te kijken op het etiket.

Met koffie kun je uitgaan van maximaal vier kopjes per dag (geen mokken, echt die kopjes die normale mensen eigenlijk te klein vinden), mits je verder geen caffeïne gebruikt. Denk er wel aan dat caffeïne niet alleen in koffie zit: drink je op een dag een glas cola, een glas ijsthee of een kop thee, drink dan minder koffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies wat xinix zegt luister naar je gevoel maar met een aanvulling... Eet geen rauw vlees zoals filet american... En ook geen franse kazen. Voor de rest heb ik alles gegeten waar ik zin in had. En ik kon alleen maar leverpastei op brood verdragen dus tja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op de site van het Voedingscentrum. Zij geven onafhankelijke informatie over wat je wel, maar ook wat je beter niet kunt eten of waarmee je voorzichtig moet zijn.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen rauw vlees en rauwe melk in welke vorm dan ook.
Geen alcohol en roken. Geen voorverpakte gerookte vis (zoals gerookte zalm en paling) die je dus niet meer gaart vordat je het opeet.
Voorzichtig met lever en leverprodukten vanwege het hoge vit. A gehalte en als je twijfelt of je iets mag hebben (als er nog iets overblijft wat je lust tenminste) overleg met je verloskundige.