Waarom staat er bijv. op kant-en-klaar maaltijden dat je het nadat je het verwarmt hebt in de magnetron 1 min. moet laten staan?

Er staat bijvoorbeeld op een blik knakworstjes of een kant-en-klaar maaltijd dat je het nadat je het verwarmt hebt in de magnetron 1 min. moet laten staan. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

dan kan het gerecht even tot rust komen.
ik opende ooit een stoommaaltijd zonder te wachten, en kreeg hete spetters in mijn gezicht, omdat de maaltijd nog kookte.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is zodat de warme lucht erin blijf t en het eten nog even goed na-gaart. Zelfde als wat een confectie oven dus ongeveer doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoel je convectie, confectie is toch even heel wat anders;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat ja, maar ik wist niet dat je t anders schreef :P
Als je het direct na het verwarmen opent dan loop je kans je hand te verbranden omdat er dan loeihete stoom uit de verpakking ontsnapt. Door het even te laten staan verdeelt de hitte zich over het geheel en kan je het daarna risicoloos openmaken.
Amadea
12 jaar geleden
De verwarming van voedsel in een magnetron dringt niet overal gelijkmatig in het voedsel door.
Sommige delen worden heter, andere blijven koeler.
Door de wachttijd van 1 minuut zal de warmte zich beter door de maaltijd verspreiden zodat je niet af en toe een koude hap proeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom schep ik het na het garen even om en om, juist om die koude hap te vermijden.
Omdat eigenlijk alleen de buitenkant van het voedsel verhit wordt, blijft de binnenkant koud. De moleculen van het voedsel geven door de straling de hitte aan elkaar door en daarom moet je het ook regelmatig doorroeren, zodat ze de hitte sneller doorgeven.
Indien je het na afloop nog even laat staan, gebeurt hetzelfde. De warm geworden moleculen moeten tot de koude binnenkant doordringen en zo gaart het voedsel dus na.
amc