Komt ganzenleverpaté altijd van misbruikte ganzen?

Ik was laatst op een receptie waar men een toastje met ganzenleverpaté aanbood.
Bestaat er ook 'goede' ganzenleverpaté, of is deze paté altijd akomstig van misbruikte dieren? (Dus o.a. met een buis van 30cm in de strot een grote hoeveelheid vette mais in de maag pompen, zoals hier te zien valt: http://www.dierenwelzijn-nederland.nl/20822cc80.jpg )

12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Volgens Wakker Dier wel:
"Diervriendelijke foie gras bestaat niet!

Foie gras en dwangvoedering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de Franse wet is dit zelfs vastgelegd. De laatste jaren serveren veel restaurants zogenaamd 'diervriendelijke foie gras'. Dat bestaat niet! Hooguit worden de dieren met een rubberen in plaats van een stalen buis gevoerd en gebeurt de voedering niet met een pneumatische pomp. Het leven van de dieren voorafgaand aan de wekenlange dwangvoedering varieert maar de gans of eend heeft hoe dan ook de laatste twee weken van zijn leven driemaal per dag een buis in zijn strot gekregen."

Toegevoegd na 3 minuten:
"Steeds meer restaurants en hotels claimen tegenover Wakker Dier en klanten dat hun eenden- of ganzenlever diervriendelijk is. Wakker Dier zette de claims op een rijtje en bracht undercover een bezoek aan de diervriendelijkst aangeprezen foie grasfarm: de gold label foie gras van Selectos de Castillas S.A. uit Spanje, geserveerd bij toprestaurants. Op deze boerderij filmde Wakker Dier hoe de dieren leven op een dorre vlakte in de Spaanse zon zonder beschutting en hoe dieren werden gedwangvoederd met een pap van mais en eendenvet. Veel dieren liepen kreupel en erg lagen veel dode dieren.

Foute folder: De folder van de leverancier van de Spaanse foie gras staat vol met leugens (zie tabel). In de folder staan zelfs tips voor de restaurants over het voorliegen van hun klanten:

‘TIP Vermeld op de menukaart – voor twijfelaars - de natuurlijke herkomst van de eendenlever. Bijvoorbeeld zo: Onze Spaanse eendenlever is afkomstig van eenden die een natuurlijk leven hebben geleid."

Lees hier verder, oa. over de teksten die zo'n folder staat en de feiten uit hun undercover-onderzoek, de verschillen zijn bijna dag en nacht: http://www.wakkerdier.nl/wakker-dier-persberichten/diervriendelijke-foie-gras-ontmaskerd

Toegevoegd na 53 minuten:
Een alternatief zou Faux Gras kunnen zijn, vegetarische namaak-foie gras, die dus wél echt diervriendelijk is.

- Faux Gras de Gaia: http://www.fauxgras.be
In België te koop in supermarkten en biowinkels, verkooppunten staan op hun website. In Nederland te koop of bestellen via Natudis: http://www.natudis.nl/assortiment_product_11156_faux-gras-de-gaia.php bij deze biowinkels: http://www.natudis.nl/verkooppunt.php
En bij deze webwinkel: http://www.bio4u.nl/tartex-faux-gras-gaia-p-4115.html

- Ceci n'est pas du foie gras van Abinda, te koop in biowinkels in België: http://www.abinda.be/9-actueel-NL.html?nid=78
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Goed antwoord.
Ik denk dat ik het maar bij paté van varkens- en kippenvlees en/of leverworst blijf houden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me sterk dat er geen enkele gans (die wordt gebruikt voor pate) is die zijn hele leven vrij heeft mogen lopen om vervolgens geslacht te worden. Ik geloof best dat 99,9% van al het pate (ook in restaurants) van slecht behandelde ganzen komt, maar 100% lijkt me toch heel sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bartmill: Wel of niet vrij mogen rondlopen is het minst grote probleem van foie gras ganzen, en dus ook niet de reden dat het zo'n dierenmishandeling is. Bij foie gras zit het extreem dieronvriendelijke niet in het opsluiten, maar in het dwangvoeren. Om foie gras te maken moet de lever enorm vervet en vergroot worden, pas bij 400 gram (gans) of 300 (of 250?) gram (eend) heet het foie gras. Een normale lever weegt maar tot 130 gram (gans) of 70 gram (eend).
De lever moet dus meer dan 3 keer zo groot worden. Als je een gans of eend gewoon zelf laat eten zal ie nooit zo extreem veel eten dat z'n lever zo groot zal worden. De enige manier waarop je dat voor elkaar krijgt is door dwangvoedering, door een slang in z'n keel te steken en daarmee gigantische hoeveelheden vet voedsel naar binnen te pompen. Dus ook als er ganzen zijn die vrij mogen rondlopen, zal die foie gras niet diervriendelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah kijk, ik was niet op de hoogte dat het pas vanaf een bepaald gewicht foie gras mag worden genoemd. In dat geval zul je inderdaad wel gelijk hebben dat de lever niet zo groot zal worden en zal het inderdaad wel alleen bestaan door dwangvoeren. Het is in ieder geval belachelijk dat zoiets verkocht mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit foie gras gegeten en ben het ook niet van plan. Ik wil niet medeschuldig zijn aan de marteling van dieren. Goed van het Belgische 'GAIA' dat ze Faux Gras hebben geproduceerd, echter heb ik van verschillende mensen gehoord dat de smaak en de textuur niet optimaal is, en ik ben het met hen eens. Daar zou GAIA iets moeten aan doen, dan zouden meer mensen het product kopen.

Andere antwoorden (2)

Heb geen harde bewijzen, maar ik schat van wel. Of deze ook apart is ingedeeld durf ik ook niet te zeggen. Mijn antwoord bazeer ik op het feit dat mensen soms ganzen ook "los" hebben lopen (net zoals scharrelkippen) en ik neem aan dat jij dit niet ziet als een misbruikte gans.

Ik denk echter niet dat er een winkel is die deze "speciaal" verkoopt.

Helaas gebeuren dingen zoals je op je foto laat zien bij meer dieren. Helaas wordt hier ook te weinig aan gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Dank je wel. Om eerlijk te zijn ben ik dus niet iemand die zich actief inzet tegen dierenmishandeling (al vind ik natuurlijk wel dat dit niet moet kunnen), en ik ben al helemaal geen vegetariër ofzo. Ik mag graag een vleesproduct eten. Als het beest maar op een geheel pijnloze en snelle manier wordt geslacht, zoals een koe, kip of varken. Maar ik heb dus eens ganzenleverpate gekregen, wat ik wel lekker vond smaken, maar achteraf realiseerde ik me dat dat juist dat product kon zijn wat wij niet zouden moeten eten.
Ik zou het zelf wel weer een keer willen eten, maar niet van een misbruikt beest. Maar het kan misschien zijn dat de levers van die 'scharrelganzen' niet geschikt zijn en dus niet gebruikt worden. In dat geval moet ik ganzenleverpaté uit m'n hoofd zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp het, je proeft iets lekkers en wilt het blijven eten, maar je geweten knaagt ook. Logisch. Geen idee of een slager je zou kunnen helpen?
walter
12 jaar geleden
Ik denk dat een slager nooit zal zeggen dat het product dat hij verkoopt van misbruikte dieren komt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde meer of een slager je misschien kan vertellen of er een diervriendelijk soort is.
Ja, uit onderzoek van Radar en Wakker Dier blijkt helaas dat deze dieren wel degelijk onder dwang worden gevoederd.

Eendenlever die als diervriendelijke foie gras wordt verkocht, is in werkelijkheid vaak afkomstig van eenden die onder dwang gevoederd zijn. Dat blijkt uit onderzoek van het TROS-programma Radar en Wakker Dier. Wakker Dier filmde met een verborgen camera op een Spaanse boerderij die foie gras levert aan restaurants en hotels in Amsterdam en omstreken. Onder de afnemers bevinden zich een aantal van de meest fameuze hotels en toprestaurants van Nederland, zoals Krasnapolsky, Amstel Hotel (La Rive) en Vermeer. Volgens Radar en Wakker Dier verblijven de eenden de laatste drie weken van hun leven in een krappe, draadstalen kooi en krijgen ze met een buis een pap van maïs en eendenvet diep in de strot geduwd. De leverancier van de restaurants en hotels vertelt zijn klanten dat de dieren zichzelf uit vrije wil hebben volgepropt. In Radar erkende het bedrijf dat een dergelijke uitleg eigenlijk geen eerlijke voorstelling van zaken is. Gewoon een flagrante vorm van consumentenbedrog dus. Vreemd ook dat afnemers een dergelijk schimmig verhaal zomaar als zoete koek slikken. Wakker Dier voert al lange tijd verwoed actie tegen foie gras en wil dat het gerecht in Nederland van de menukaart gehaald wordt. De productie van foie gras is in veel landen, waaronder Nederland, verboden. In het zuiden en oosten van Europa is daarentegen geen sprake van een productieverbod.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://dieren.blog.nl/dieren-en-mythevorming/2009/12/08/diervriendelijke-foie-gras-helemaal-niet-zo-diervriendelijk