Kun je beschimmelde Brie eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou een goeie vraag.
Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hate stupid people.... goh, vanwaar de vraag denk je?

Het beste antwoord

Als er een schimmel op de brie zit die niet correspondeert met de schimmel van de brie, zou ik het weggooien.
Dus als het een andere kleur heeft, weg ermee! Kan kankerverwekkend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die schimmel die een andere kleur heeft dan creme-kleur kun je wegsnijden en de rest kun je nog heerlijk eten... De kaas is het lekkerst als hij helemaal rijp is... smakelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschimmelde kaas is niet snel schadelijk, heb ik mij laten vertellen. Toch vertrouw ik schimmel op etenswaren over het algemeen niet en snijd het er dan vanaf. De hele brie weggooien is natuurlijk eeuwig zonde ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de opmerking van Suus ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeuwig zonde, we hebben het niet over peperdure kaviaar. Ik vind het eeuwig zonde als ik dood ziek werd ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik nooit geworden, en het is me wel vaker gebeurd dat mijn kaas schimmel vertoont. Dan snijd je dat weg en eet je het alsnog :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suus, wat oplettend :-)
Ik zou hem weggooien. Beschimmelde harde kazen zijn nog eetbaar als je dat gedeelte wegsnijd. Brie is een zachte kaas waardoor het kan dat de schimmel al dieper is doorgedrongen. Die schimmels zijn heel anders(schadelijke) dan die normaal in de brie zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige schimmels (met de nadruk op sommige) produceren stofjes waarvan is aangetoond dat er een verband is met kanker. Dat waren echter schimmels die op vochtplekken in oude gebouwen groeien, en waarvan de afgescheiden gifstoffen zich door de lucht verplaatsten. Of dit ook zo is bij voedsel vraag ik me ten zeerste af. Bovendien kun je schimmel inderdaad gewoon wegsnijden. En zeker bij kaas zou ik me geen zorgen maken. Zolang het niet beschimmelde deel goed smaakt is het goed. Een goede stelregel in alle gevallen.

En elk verstandig mens weet wel dat als je een stukje vis in je koelkast hebt liggen, en daar een dotje schimmel op staat, dat je dat het beste kunt weggooien. Maar dat komt doordat schimmel een symptoom is van bederf. En bederf houdt in dat het voedsel op dat moment ook wel eens aangetast zou kunnen worden door bacterien. Ook bacteriën en de afscheiding daarvan kunnen giftig zijn. Het nadeel van bacteriën is dat die níet zichtbaar zijn. Voor die vorm van bederf moet je dus veel meer uitkijken. Maar waar je bij schimmel je ogen gebruikt, kun je bij bacteriën beter je neus gebruiken.

Als de rest van je stukje brie nog goed ruikt, opeten die handel! Er wordt al veel te veel eten onnodig weggegooid.

Toegevoegd na 8 minuten:
oh, uhmm ik lees zojuist iets over brood, dat je niet het stukje schimmel eraf kunt snijden om de rest op te eten, omdat zonder dat je het ziet de rest ook al beschimmeld is... dus dat zou bij die brie ook wel eens t geval kunnen zijn. I stand corrected..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je beter niet doen. Je kunt namelijk niet weten welke schimmel het is en of die schadelijk is. Bij harde kazen kun je een schimmelplekje nog wegsnijden, maar bij zachte kazen gaat dat niet op: daarin kan een schimmel die er niet in thuishoort zich veel sneller verspreiden, en heb je kans dat het ook zit in een stuk dat er nog goed uitziet.

Een witte/cremekleurige schimmel hoort natuurlijk gewoon op brie, maar heb je een andere schimmel, gooi dan liever de hele brie weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra de schimmel een andere kleur krijgt dan de kaas en / of vlokken gaat vormen: weggooien. Als de schimmel precies lijkt op de 'korst' van de brie hoef je je minder zorgen te maken. Brie is namelijk een schimmelkaas ;). Als deze schimmel echter dikker wordt en / of vlokken gaat vormen kun je het beter weggooien.