Weet iemand hoe deze groente/fruit heet? Het lijkt op een mislukte aardappel, maar ik heb geen idee hoe het heet.

Het lijkt een beetje op een mislukte aardappel of op gember, maar het is geen van beiden. Weet iemand wat het wel is?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik had nog een vraag,, is dit een knolgroente?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (5)

Aardperen.

Toegevoegd na 4 minuten:
't Is trouwens een wintergroente..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
precies +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardwattes? Ben nu benieuwd geraakt hoe ze smaken, hou wel van de smaak van artsjok....
Amadea
12 jaar geleden
Het zijn aardperen. Dat is een knolgewas met een zachte, zoete smaak. In Frankrijk noemt men de knokelige dingetjes topinambours. Het aroma doet een beetje aan artisjok denken. Aardpeerknollen zijn bijzonder voedzaam en licht verteerbaar.
Bereidingswijze: de knollen 15 à 20 minuten koken met weinig water (vooral niet te lang koken, want dan vallen ze uit elkaar). Je kan ze ook bakken (in schijfjes) of als smaakmaker toevoegen aan soep. Bronnen:
- http://www.dewassendemaan.be/groentewijzer/aardpeer/aardpeer.htm
flyingcrow
12 jaar geleden
En je kunt ze ook rauw eten,als de vorst erover is gegaan,krijgen ze een lichtzoete,tamme kastanje achtige smaak.Lekker.
Het ziet eruit als Laos, hoewel dat wat volgens mij wat lichter is, dus ik weet het niet zeker.

http://www.semarang.nl/jamu/articles.php?lng=nl&pg=605
http://farm7.static.flickr.com/6037/6287249867_d790365069.jpg (linksonderin)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het ook meer op Laos lijken dan op een aardpeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft helemaal geen scherpe smaak of geur,, volgens mij is het dan geen gember?
Eigenlijk vind ik het nergens naar smaken en ik weet ook niet hoe aardperen en laos smaken maar een kierik wortel zal het niet zijn, want die zijn een stuk langer, terwijl dit echt een beetje dik en knollig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heb je het gegeten dan? Een pan vol? Of is het gebruikt als specerij om de smaak beter te krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gember is het sowieso niet. Laos is niet zo scherp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gember is het inderdaad zeker niet. Ik heb geen idee of het laos is hoor, het zou ook goed iets anders kunnen zijn. Maar ik vind het er op lijken, dus het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu wel benieuwd naar de manier waarop Ita het heeft gegeten, een aardpeer kun je gebruiken als een gerecht, en Laos is toch een specerij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het Laos is proef je dat meteen. Ik vind het plaatje wat verwarrend. Laos heeft ook stengels aan de wortels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dan zal het gerecht het moeten beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een aardpeer naast een stuk Laos legt zie je het zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Probleem is dat de vraagsteller het niet weet, maar toch hebben we die nodig om er uit te komen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verwacht eigenlijk dat het een aardpeer is, als ik zo op internet plaatjes bekijk, lijkt aardpeer er een stuk meer op. Maar die kende ik nog niet toen ik antwoord gaf (qua uiterlijk tenminste, wel qua naam natuurlijk).
Manioc of Cassave
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een Jerusalem artisjok .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn topinambours oftewel aardperen. Zálig ! Bereid ze in de oven, dan zijn ze met een klein beetje zout al heerlijk. Je kunt ze ook in een zeer milde curry verwerken, maar kook ze niet lang, dan wordt het snotterig en is deze mooie groente eigenlijk verloren.
In deze link vind je leuke tips en een goede omschrijving.