waarom is chips eigenlijk ongezond ik keek net op die verpakking enzo onder staat 25 g zoveel cal en er zit weinig suiker in maar wel 6,8 vet ?

Toegevoegd na 23 seconden:
waarvan verzadigd 0,8 is zo iets

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (6)

er zit niet alleen veel vet in chips, maar ze zijn ook knap zout.
verder zit er niet veel in waar een mens wat aan heeft, zoals vitamines en vezels.
als je er eenmaal aan begint eet je zo een zak leeg, en is je trek verdwenen, terwijl je ook een bruine boterham of een stuk fruit had kunnen nemen.
12 jaar geleden
Hoewel er plantaardig vet in zit, is het toch vet. Chips bevat nu eenmaal heel veel calorieën, koolhydraten en veel zout.
bamibal
12 jaar geleden
Een kwart van die 25 gram is dus vet. Gelukkig maar weinig 'slecht' vet (verzadigd). Je eet dus iets wat erg veel calorieën (en zout) bevat en nauwelijks vitamines etc. Maar een klein bakje kan geen kwaad. Helaas zijn ze zo lekker dat maar weinigen het hierbij kunnen laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reken het eens terug naar 100gram (zoals standaard bij levensmiddelen). Dan zie je dat er meer dan 25% vet in zit. Daarnaast nog erg veel zout en erg weinig (=geen) nuttige voedingsstoffen als eiwitten en vitamines.
De snackindustrie houdt je eigenlijk voor de gek door de voedingswaarde per portie aan te geven en niet per 100g. Daarbij houden ze een onrealistisch kleine portiegrootte aan: 25g betekend 8 porties uit een gewone zak.
Utrecht
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chips bevat wel erg weinig eiwit in vergelijking met die enorme hoeveelheid vet, maar geen eiwit klopt niet.
Daarnaast is vet net zo goed een nuttige voedingsstof als eiwit, alleen moet je er natuurlijk niet teveel van binnen krijgen, wat bij chips wel snel gebeurt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in kaas zit meer vet en netzoveel zout. Beter een handje chips als een paar blokjes kaas.
Je komt al gauw aan de gegeven hoeveelheid vetten, zout, calorieën etc. die op de verpakking staat. Bovendien is het bij chips het gevaar dat je er te veel van eet, omdat ten eerste zakken groot zijn en ten tweede je kan het eindeloos door blijven eten. Zolang je snel eet, heb je niet door wat je binnen krijgt. Pas na 20 min. begint je lichaam het te verbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chips zijn alleen ongezond bij grote hoeveelhden. Chips bevatten de helft aan natriuem in vergelijking to kaas. Maar er zit bijna evenveel vet als kaas in. Beter dus een schaaltje chips als een paar blokjes kaas.