Is het beleefd om je koffie- of theekopje niet helemaal leeg te drinken?

Zelf heb een dergelijke regel, mocht die bestaan, nooit meegekregen, maar het valt me op dat sommige mensen altijd een bodempje laten staan. Als ik de afwasmachine dan inruim, word ik af en toe onaangenaam verrast door een plens koffie of thee die eruit valt, soms op de grond.

Is het uit een soort beleefdheid dat mensen iets in hun kopje overlaten? Valt het te interpreteren als: ik ben niet inhalig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (6)

Vroeger zaten er nog kleine theeblaadjes en koffiedrab onderin het kopje omdat thee met losse blaadjes en koffie met slechte filters werd gezet. Toen was het normaal om het bodempje te laten staan. De meeste oudere mensen zijn dit zo gewend en blijven het daarom misschien doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee volgens mij is het meer een gewoonte
Ik had het ooit met thee, op de een of andere manier liet ik altijd een bodempje over en na 10 minuten is dat koud en dan lust je het niet meer

In bij van die koffie met drap is het gewoon nodig anders drink je drab
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo drab? Die zit er bij mij nooit in. Maar ik begrijp dat als ik ooit bij jou op de koffie zou komen, ik waarschijnlijk ook een bodempje zal laten staan;)
En dat bodempje dat je niet meer dronk... Kan ik me voorstellen, dat dat niet meer lekker is als het koud is. Maar hoe zou het komen dat je dat overliet? Dat weet je kennelijk niet...
amigo
12 jaar geleden
Met drab bedoel ik die speciale bijv turkse koffie, en als je koffie zet (ik weet niet of het nog bestaat) met zijn glazen kan waar je zo'n filter naar beneden duwt heb je ook (een heel klein beetje) drab Bij mij krijg je gewoon saaie senseo, gegarandeerd drabloos Maar goed, die thee, ik was toen vaak bij een vriendinnetje (= lang geleden) en vond het zelf juist heel onbeleefd dat ik niet even mijn kopje leegmaakte maar het gebeurde toch wel heel vaak. En als ik heel eerlijk ben heb ik het nu nog regelmatig en daarmee weet ik opeens hoe het komt, ik ben geen "zitter" maar ik drink thee en koffie wel graag warm (heet), dus ik drink ca de helft (helemaal is gewoon te veel en te heet) en dan zet ik de rest even neer, neem nog een slokje en dan.... sta ik op, ga iets anders doen en vergeet dat bodempje dus. Ik vind (oei er komt steeds meer boven) mijn theekopjes dus ook op de gekste plekken terug (met bodem thee), in de badkamer (ging ik even de was doen), in de gangkast (stofzuiger gepakt) , 3 stuks om mijn computer, tja zo gaat dat dus een beetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, duidelijk verhaal. Zo'n glazen 'koffiedrukker' heet volgens mij trouwens een percolator. En ja, die geeft drab en dat is niet lekker. + voor je antwoorden.
Het is ondankbaar als je niet alles op drinkt of opeet. Is mij geleerd en ik vind dat ook zo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerder de indruk krijgen dat het niet smaakt als iemand zijn kopje niet leegdrinkt. Het kan als een belediging worden opgevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Net als @vDijken zegt komt het op mij juist ON-beleefd en ook een beetje viezig over als iemand zijn kopje niet helemaal leeg drinkt. Liever niet doen als je bij mij op visite bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat ook altijd een bodempje staan als het me niet smaakt. Sommige mensen kunnen geen koffie of thee zetten. =) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nounounou, MissPrixie ('Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten'), ik zet heeeeeeeerlijke koffie, met versgemalen bonen en de meesten willen graag een tweede kopje!!!! Zelfs na een bodempje te hebben laten staan. Met andere woorden: daar kan het, bij mij althans, niet aan liggen. ::))
Ik doe het wel eens een enkele keer omdat ik denk dat het restant dan minder snel aankoekt aan de bodem dan bij een geheel leeg gedronken kopje.
Het is niet de bedoeling dat er een hele sloot in blijft zitten !
Ik ben niet ondankbaar en meestal smaakte het me prima ;-) maar bij nader inzien (door je vraag) zal ik mijn kopje voortaan braaf helemaal leeg drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, dat is wel een lieve en voorkomende gedachte, dat je zo wil voorkomen dat het aankoekt. Aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht. +
Nee, ik vind het niet beleefd om je koffie niet helemaal leeg te drinken. Maar meestal zijn vrouwen met meerdere dingen tegelijk bezig. Hierdoor vergeten ze te drinken en wordt de warme koffie of thee koud, zeker als het kopje bijna leeg is. Daarom laten ze het laatste restje dan maar staan.