Zijn sommige voorgekookte krieltjes wel echt (van) krieltjes?

Het is mij al een paar keer opgevallen dat de zgn voorgekookte krieltjes van Aldi of Lidl wel erg klein zijn en vaak een eigenaardig zelfde blokjesformaat hebben. Ik neem ze dan ook alleen mee wanneer ik echt even niet anders kan.
Ondanks dat echte krieltjes in formaat kunnen verschillen kunnen dit naar mijn mening nooit echte krieltjes zijn.

Als er dan nog 'blokjes' worden van gesneden is nog tot daaraantoe, maar is dit dan wel van echte krieltjes gebeurd?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik moet er overigens twee dorpen voor verderop om bij een Aldi of Lidl te komen. Hoe jammer het ook is dat ik mij door sommige reacties soms geroepen voel om een toevoeging/verantwoording te moeten geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Er is geen enkele aardappelteler in Nederland,,die alleen maar krieltjes verbouwd.
Dit zou de teler niks opbrengen.
Wat de aardappelprijs ligt heel erg laag.

Veel gunstiger is om grote aardappels te telen,en dan later deze te bewerken tot krieltjes.
Er ontstaat geen afval,wat het schraapsel wat er afkomt ,om de aardappel rond te maken wordt ook weer gebruikt.

We hebben thuis jarenlang aardappels verbouwd,en het aantal echte krieltjes wat daar van af kwam was heel weinig.

Wat wel gebeurd is dat telers pootaardappels telen voor het jaar erop.
Deze aardappels worden dan eerder gerooid,maar brengen daarintegen ook meer op.

Nee aldi en lidl hebben gewoon fabrieken staan,waar ze de aardappels tot krieltjes verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi compleet antwoord!

Andere antwoorden (3)

Je kan als teler zelf bepalen hoe groot je je aardappelen wilt, dus. Ze snijden er blokjes uit en de rest maken ze aardappelpuree (?) van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het zijn meestal gewone piepers die tot krieltjes worden versneden.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, we worden genept.
dat ze ook uit aardappelpoeder worden geperst wist ik niet, dat is nog mooier :s
echte krieltjes smaken ook veel en veel lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1,
Bij de "echte" groenteman pakken ze ook gewoon wat zoetere bintjes.
Die gaan daarna in een soort "wasmachine", zo worden ze geschraapt tot gewenst formaat.