Suikerspin wordt gemaakt van suiker.

Toegevoegd na 53 seconden:
Een suikerspin is een luchtig soort snoepgoed. Een suikerspin ontstaat doordat warme gesmolten suiker in een speciale centrifuge door de middelpuntvliedende kracht tot draden wordt gesponnen. Het ontstane web wordt met een houten stokje opgevangen en door een ronddraaiende beweging hiervan rond de bron ontstaat een suikerspin. Het woord 'spin' duidt hier op het spinnen, zoals dat met garens gebeurt, dat verwant is met 'to spin', het Engelse woord voor draaien; het heeft hier niets te maken met het beest spin.

De suikerspin is vaak verkrijgbaar op kermissen, in attractieparken en op braderieën. Veel kinderen zijn er dol op, maar ook volwassenen eten wel eens suikerspin.

Voor een suikerspin van normale grootte wordt 15 tot 20 gram suiker gebruikt. Vaak wordt aan de gesmolten suiker nog een kleurstof toegevoegd, waardoor de suikerspin allerlei kleuren kan aannemen. Wit, roze en geel zijn de meest gangbare kleuren. Er is geen speciale soort suiker nodig: kristalsuiker, zoals deze in de supermarkt gekocht kan worden, kan prima gebruikt worden voor de vervaardiging van suikerspinnen.

Het Engels heeft verschillende termen voor dit snoepgoed, namelijk candy floss in het Verenigd Koninkrijk, cotton candy in de Verenigde Staten (in Canada kunnen beide termen voorkomen, al is candy floss gebruikelijker) en fairy floss in Australië. Het Franse woord voor suikerspin is barbe à papa (vaders baard) en het Duitse Zuckerwatte (suikerwatten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een suikerspin is puur suiker. Suikerspin is daarom niet zo goed om vaak te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een suikerspin wordt van warme gesmolten suiker gemaakt. Dus heeeel veeeel suiker.
Zie link
12 jaar geleden
suiker, met een heel klein beetje voedselkleurstof, gesmolten suiker wordt door middelpuntvliegende kracht in draden gesponnen en deze worden opgevangen met een stokje, zo wordt er met een draaiende beweging een grote bol 'gesponnen'
12 jaar geleden
van kristalsuiker, dit is de meest geschikte suikersoort hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suiker, suiker en nog eens suiker. Eventueel voorzien van een beetje kleurstof.

Spinnen slaat op het maken van hele fijne draden, zoals je met wol, vlas of zijde doet, en dat is precies wat er gebeurt. Inclusief het draaien en het opwikkelen van de draad, waardoor het nog meer op echt spinnen lijkt.

De suiker (gewone kristalsuiker is prima) wordt in een klein , zeer heet bakje in het midden van het apparaat gestopt , dat heel snel ronddraait.

De suiker smelt door de hitte, en door het hele snelle draaien wordt de vloeibare suiker door hele kleine gaatjes naar buiten geslingerd. Daar koelt het weer af aan de lucht, en voila, je hebt een hele dunne draad suiker.

Als je daar genoeg van hebt en je draait ze om een stokje, onstaat er een grote fluffy massa hele dunne suikerdraden. Een flinke kermis-suikerspin bevat meestal niet meer dan ongeveer twee theelepels suiker.

Vet zit er niet in. Het is echt 100 % suiker wat je eet. Ik heb zo'n suikerspinmachine die elke verjaardag of feestje tevoorschijn komt (niks zo leuk als zelf suikerspinnen maken) en ik moet zeggen, het is een zeer fascinerend gezicht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk trouwens wel dat er op kermissen en pretparken een speciaal soort suiker met een of andere stabilisator wordt gebruikt, want hier smelten de spinnen als sneeuw voor de zon (binnen een minuut of 15-20 heb je alleen nog een stokje met suiker) terwijl een kermis-spin wel een have dag goed kan blijven. Ik kan daar echter niets over vinden. En je proeft het ook niet ofzo.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wist je trouwens dat Barbapappa (barbe a papa) feitelijk het franse woord is voor suikerspin ? ;-)