kopen er meer mensen een scharrelkip of een kip in gevangenschap?

benieuwd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scharrelkip is ook een kip in gevangenschap.
Rieneke1
12 jaar geleden
vreemde categorie ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder het mom van 'kip = natuur' waarschijnlijk. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger op de basisschool had ik natuurkunde (of iig dat stond op het boek), het was iets wat ik op de middelbare school pas herkende als biologie. Natuurkunde bleek iets heel anders. Ik heb nooit deze grove fout van de auteurs van dat boek nooit kunnen begrijpen. Ik zal de vraag eens stellen en erachter komen of iemand die dit kan bevestigen (of dat ik mezelf een illusie heb aangepraat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet eens biologie, maar dus echt 'eten en drinken - overig'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/klopt-biologie-vroeger-basisscholen-naam.256468 Geen idee meer hoe het boek precies heette, volgens mij was het er zo'n viesgrijs werkboek (waarin je dus ook opgaves kon maken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mr. TOmaat ; ik weet niet hope oud je bent, maar ben je niet in de war met 'kennis der natuur' - dat inderdaad 'biologie 101' is ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een levende kip of kippenvlees?

Het beste antwoord

Hoewel de consument zegt wel te willen, en het aandeel biologische producten (niet alleen vlees maar in alle sectoren) elk jaar - flink- groeit, is het aanbod aan scharrelvlees (waaronder scharrelkip) nog steeds erg laag, en nog bij lange na geen 25 %.

De productie , die meer ruimte en tijd en geld kost, is daar debet aan (aan de vraag kan nog niet helemaal worden voldaan), maar ook aan de vraagkant kiest de consument als het puntje bij het paaltje komt in de regel nog voor het - veel goedkopere - bioindustrievlees.

Niet alleen als vers vlees, maar ook verwerkt in allerlei producten vind je eigenlijk nog uitsluitend het goedkoper vlees (bevroren kip/kipfilets, soepkippen, kipnuggets, kipsateh, broodjes bapao, vleesproducten met kip er in, vleeswaren, diervoeding, etcetera etcetera. Vrijwel geen biologische producten in deze sectoren).

Het aandeel mensen dat UITSLUITEND scharrelkip koopt is dus nog (schrikbarend ?) laag, maar soms ligt dat aan het aanbod, en soms aan de prijs.

Als ik heel eerlijk naar mezelf kijk, koop ik af en toe, als het er is, en ik heb niet zo heel veel nodig ), scharrelvlees, maar meestal is dat er OF niet als ik het nodig heb, OF het is zo exorbitant duur dat ik ook maar (scharrel)eieren voor mijn geld kies. Iets meer betalen vind ik geen probleem, maar het dubbele...tja, ik ben ook maar een gewone Nederlander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je een "gewone" Nederlander bent wil niet veel zeggen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Nederlanders hebben in het algemeen toch wel de neiging erg op hun centjes te letten hoor ; dat is niet helemaal een vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp uit je antwoord dat je denkt dat scharrelkip(vlees) het zelfde is als biologisch vlees. Dat is niet juist. In het systeem van vleeskippen heb je gangbaar, scharrel en biologisch. Alleen het laatste is biologisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle scharrelkippen zijn biologisch ; alle biologische kippen zijn wel scharrel.
Van beiden is het aanbod in supermarkten nog beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks

Andere antwoorden (2)

Een kip in gevangenschap, die kosten minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scharrelkip bestaat en kip in gevangenschap volgens mij niet.

Voor de duidelijkheid; er worden twee soorten kippenrassen gefokt (geselecteerd), een voor het leggen van eieren en een voor de vleesconsumptie.
Bij de eerste spreek je over kippen in legbatterijen, scharrelkippen en vrije uitloopkippen en bij het systeem van vleeskippen over gangbaar, scharrel en biologisch. In het systeem van vleeskippen kunnen de kippen vrij rondscharrelen in de stal. Het gros van de Nederlandse pluimveebedrijven bestaat uit gangbare houderijen, met 18 tot 21 kippen op een vierkante meter. Bij scharrelbedrijven bedraagt dit maximaal 13 kuikens en in een biologische stal zitten er hooguit 10 dieren op een vierkante meter. Ondanks dat een kuikentje 35 cent per stuk kost (ze zijn op dat moment nog niet biologisch), is het biologische kippenvlees vaak vijf maak duurder dan het gangbare. Dat komt niet alleen door het systeem van biologisch grootbrengen van de kip, maar ook omdat dit vlees meestal in filetvorm wordt aangeboden. Het lekkerste van de kip, de pootje en de vleugeltjes, wil de consument niet. Die gaan naar de nertsindustrie en in diepvriescontainers naar Afrika en wel voor 75 cent per kilo. Op die manier wordt de nertsindustrie en de Afrikaner door de kopers van biologisch kippenvlees gesponsord.
Uit bovenstaande mag je opmaken dat het gros van het aangeboden kippenvlees het gangbare vlees betreft en dat biologisch kippenvlees van het totaal nog maar een klein deel (ergens tussen de 20 en 30%) uitmaakt.

ps de leden van protestorganisaties tegen de nertsindustrie en die meestal ook gek zijn op biologisch kippenvlees, zijn dezelfde mensen die de nertsen, die o.a. gevoed worden met biologische kippenpootjes, vrij laten. We blijven lachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Applaus. Dat onzinnige geneuzel over bio vlees. Hoe je het ook went of keert, of ze nou met zn 20en of 10 en op een vierkanten meter zitten. Ze staan stijf van de stress. Arme beesten. Gelukkig is hun leven maar kort. En hebben wij gewoon ons vlees. Want opgeven dat doen we niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierboven is al uitgelegd dat het vooral verschillen zijn tussen aantal kippen per vierkante meter. Wat over het hoofd gezien wordt is dat scharrel/bio kippen hun snaveltjes mogen houden. Klinkt natuurlijk erg leuk maar hiermee wordt de pikorde vastgesteld ( jawel daar komt het woord vandaan). De sterkste kippen zullen hiermee de zwakste het leven zuur maken. Het is dus kiezen uit twee kwaden. Ik vind de scharrel het lekkerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb dat detail van de snavels niet over het hoofd maar gezien, maar vond het in de context van de vraag niet niet belangrijk.
Er is wel onderzoek (smaaktesten) naar smaakverschillen van de diverse systemen gedaan, maar daar sprak geen voorkeur uit. Lijkt me ook zeer moeilijk vast te stellen. Dus eet ik maar gangbaar kippenvlees.