hoe komt het dat melk in yoghurt verandert ?

als men yoghurt bij de melk doet is na een dag de gehele inhoud in yoghurt verandert. Hoe komt dit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/melk-yoghurt.86894
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerder vraag gaat helaas niet helemaal in op hoe het komt dat de melk in yoghurt verandert, alleen welke bacterieën erbij betrokken zijn.

Het beste antwoord

Omdat in het beetje youghurt nog levende melkzuurbacterieën zitten. Die breken melkeiwitten af en maken de melk dikker en zuurder.

Toegevoegd na 11 minuten:
Er zijn voor het maken van yoghurt twee typen bacteriën nodig: de staafvormige Lactobacillus delbrueckii ssp. en de bolvormige Streptococcus salivarius ssp. thermophilus.

Deze bacteriën breken lactose (melksuiker) af tot melkzuur waardoor de melk zuurder wordt (de pH daalt tussen 4 en 5):

Lactose -> glucose + galactose -> melkzuur

Door de daling van de ph gaan de melkeiwitten aan elkaar klonteren en wordt het melk/yoghurtmengsel steeds dikker.

Tevens kunnen andere bacterieën niet meer in het melkproduct groeien en de melk/yoghurt zal minder snel bederven. De melkzuurbacteriën blijven echter wel in leven en daarom kan je altijd een beetje yoghurt aan verse melk toevoegen om weer nieuwe yoghurt te maken.

Toegevoegd na 18 minuten:
Als je zelf yoghurt maakt van rauwe melk moet je de melk eerst even koken (pasteuriseren). Zie ook bijgaande video en weblog. Da doe je voordat je de yoghurt erbij doet, anders gaan de "goede" melkzuurbacteriën dood.

Ik heb dit op school een keer gedaan en omdat mijn leerlingen het niet durfden te eten heb ik dat zelf maar gedaan. Nog nooit zulke lekkere yoghurt gehad ;o)

Toegevoegd na 29 minuten:
NB. Kleine correctie op de eerste alinea: ik bedoelde hier melksuiker (lactose). Melksuiker wordt afgebroken tot glucose dat als voedingsbron dient voor de bacterieën. Hierbij ontstaat melkzuur en door de PH daling gaan eiwitten samenklonteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
"Installeer Flash" staar er bij je antwoord. Hoe komt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee, maar ik wilde eerst een filmpje toevoegen. Maar dat ging te veel in op vruchtenyoghurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bamibal: nieuw filmpje toegevoegd. Heb je waarschijnlijk ook flash voor nodig?
Utrecht
12 jaar geleden
Kleine correctie: de melkzuurbacterien breken geen eiwitten af. Door de verzuring aggregeren de eiwitten (de caseine fractie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik had dit later ook hersteld. Ze breken melksuiker af en eiwitten klonteren samen door de verzuring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijven deze bacterieen dan leven nadat hun voedingsstof is verbruikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die blijven leven, er blijft wel wat melksuiker over. Als het heel slecht zou gaan overleven ze als spore, in afwachting op beter tijden.

Andere antwoorden (2)

Door de bacterieculturen die in de yoghurt zitten, waardoor die in eerste instantie yoghurt is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yoghurt ontstaat door verzuring van de melk dmv een bacterie. Als je dus een beetje yoghurt bij melk doet dan heeft die bacterie weer voldoende voedingsstof om zich te vermenigvuldigen en daarbij yoghurt te maken.
anneliez