Heeft iemand een suggestie voor een boek over paddenstoelen, hoe herken je de eetbare en wat kun je er mee maken ?

Dan bedoel ik een boek met algemeen voorkomende soorten paddenstoelen in Nederland.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Paddestoelen uit de keuken van Carluccio

De Italiaanse chef Antonio Carluccio ging al jong met zijn ouders mee op zoek naar paddestoelen. Het heeft jaren geduurd voordat zijn complete paddestoelenboek uitkwam, en de ervaring is zowel op kennis als op culinair gebied duidelijk aanwezig.

Het boek begint met een veldgids. Carluccio is duidelijk over de determinatie, zeker goed voor een basiskennis. De recepten, allemaal gebaseerd op paddestoelen zijn nog veel beter. Dit is Antonio Carluccio. Hier is hij goed in!

Paddestoelen uit de keuken van Carluccio is gebaseerd op zijn eerdere werk 'A passion for mushrooms'. Carluccio heeft een grote naam, zeker als het om paddestoelen gaat. Dit boek is het bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

reader's digest heeft een serie veldgidsen voor natuurliefhebbers.
er is ook een deel uitgebracht over paddestoelen.
met dit gidsje kan je paddestoelen determineren, en zie je snel of ze eetbaar zijn of niet.
de illustraties erbij zijn erg duidelijk.
recepten staan er niet in, maar daar kan je een kookboek voor raadplegen.
12 jaar geleden
In dit boekje staat alles wat je moet weten! ( zie link )

Toegevoegd na 1 minuut:
Op bol.com staan overigens nog meer boeken over paddestoelen, o.a. kookboeken ed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas erg op met zelf plukken.
Het spreekwoord luidt: elke paddenstoel is eetbaar, maar sommigen slechts één keer...
Paddenstoelen zijn erg variabel en je kunt makkelijk sommige eetbare soorten verwarren met giftige soorten, ook al heb je een goede veldgids.
De lekkerste eetbare soorten kun je ook bij een goede groenteboer of bijvoorbeeld op een biologische markt halen (denk aan diverse varianten champignons, cantharellen (jummie!), eekhoorntjesbrood (jummie), portabella's).
Mijn eeuwige succesrecept is paddenstoelenlasagne: feitelijk een lasagne met gewone lasagnebladen en daartussen een ragout van alle soorten paddenstoelen die ik maar kan kopen (met een scheut wijn, kruiden naar smaak).

Een degelijke paddenstoelengids is: Atlas van Nederlandse paddenstoelen door M.M. Nauta en E.C. Vellinga (1995), zie http://www.mycologen.nl/
Ik ben nog geen echt goede praktische veldgidsen voor beginners tegengekomen. Ik heb zelf de Capitool Veldgids Paddenstoelen maar die is onhandig in het gebruik en beschikt niet over een determinatiedeel, dus moet je bij elke paddenstoel alles doorbladeren tot je iets vindt dat er misschien op lijkt - beslist af te raden als je op zoek bent naar eetbare paddenstoelen.