Is het mogelijk het hele jaar aardappels van mijn balkon te eten of zit ik vast aan het najaar??

Ik wil aardappels in een emmer kweken..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, niet doen!! Aardappels horen in de volle grond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Afgezien van de weersomstandigheden is de capaciteit van je balkon veel te klein om het hele jaar van te eten. Normaal worden aardappels in de herfst geoogst, bewaard in koelcellen en de rest van het jaar verkocht. We hadden thuis een boerderij, de aardappelen gingen in de kelder en aardappelen voor het nieuwe jaar werden met een kiemremmend middel bestrooid zodat ze niet gaan uitlopen. Dus als je ze wilt bewaren heb je ook een koele plaats nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve de hierboven beschreven problemen zijn er nog een aantal meer te noemen zoals:

De draagkracht van het balkon.
Je moet heel wat aarde op het balkon storten om daar aardappelen op te laten groeien.

Ziektes.
Aardappelen zijn zeer vatbaar voor allerlei ziektes, ze mogen telkens maar 1 seizoen op dezelfde plek verbouwd worden om ziektes tegen te gaan.

Aardappelmoeheid.
Naast het mogelijk besmettingsgevaar haalt de aardappel ook de bepaalde stoffen uit de aarde die het noodzakelijk maakt dat je elke teelt opnieuw, nieuwe aarde gebruikt moet worden voor de teelt.

Insectenplaag.
Zoals de Coloradokever, een insect dat het loof van de aardappel op eet en daardoor de groei van de aardappel onder de grond ernstig belemmerd.

Dit alles maakt het alleen al financieel oninteressant om op kleine schaal aardappelen te verbouwen en zeker op een balkon als ondoenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n insektenplaag heb je op een balkon door de kleine schaal en grotere hoogte toch juist minder kans op dan als je een hele akker vol aardappel hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar durf ik niet op te hopen.