deze vraag is minder eenvoudig dan-ie op het eerste gezicht lijkt. Hoofdregel is: des te verser des te beter en des te minder bewerkingen des te gezonder.
Maar als die verse groenten vol bestrijdingsmiddelen zitten en die diepvriesgroente niet, dan ligt het toch weer anders.
Een ander iets is dat niet alle groenten voor alle mensen even geschikt zijn. Dan is een diepvriesgroente die voor jou waardevol is beter dan een verse groente die je minder goed verdraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt totaal niet uit of het een of het ander, que voeding, qua gezondheid, qua prijs ook nog, maakt niet uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zelf (als het waar is wat Hak zegt)als groente meteen van het land bewerkt wordt en in wordt gevroren of in potten wordt gedaan dat dan meer vitamine bewaard wordt dan dat er dagen overheen gaat voor het bij de mensen op tafel staat.Ik denk dat er gauw al drie dagen overheen gaat.Maar misschien vergis ik me dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diepvries even gezond als vers

Het vitamine C-gehalte blijkt even hoog bij diepvriesgroenten.

Ontvriezen voor het koken mag, maar moet niet.
Diepvriesgroenten zijn gezond. Ze bevatten even veel vitamines als verse groenten. Dat beweert het Nederlandse Voedingscentrum. Het hardnekkig vooroordeel dat ingevroren gewassen minder gezond zouden zijn, blijkt niet waar.

Vitamine C
Diepvriesgroenten hoeven in niets onder te doen voor verse groenten. Behalve voor hen die in hun eigen moestuin de groenten meteen verorberen na het plukken. Exemplaren die in de winkelrekken blijven liggen, verliezen heel wat vitamines onder invloed van licht en warmte.

Bij diepvries bedraagt de tijd tussen het plukken en het invriezen slechts een paar uur. Na het oogsten worden de groenten snel verhit en daarna snel afgekoeld. Smaak, kleur en de gezonde vitamines blijven op die manier bewaard.

Wetenschappelijke studies hebben het vitamine C-gehalte, een versheidsindicator, van verschillende gekochte groenten vergeleken: ingevroren, vers in de warenhuisrekken en marktvers. Wat bleek? In heel wat gevallen bevatten diepvriesgroenten evenveel vitamine C als verse groenten.

Invriezen
Wel is er een verschil tussen industrieel invriezen en thuis invriezen. Bij industrieel invriezen worden de producten snel afgekoeld tot -18°C (vaak tot -30 à -40°C) en vervolgens op die temperatuur gehouden. Zeer snel vormen er zich ijskristallen die niet de tijd hebben om te groeien en de groenteweefsels te beschadigen.

Thuis invriezen gebeurt trager, waardoor de kristallen kunnen toenemen in volume en de celmembranen van de plant kunnen doen scheuren. Vandaar het vochtverlies bij het ontvriezen. Aangewezen is het om de temperatuur van de diepvries tijdelijk te verlagen als je er nieuwe producten in hebt gestopt.

Ontvriezen
In de regel mogen diepvriesgroenten onmiddellijk gebruikt worden. Toch laten sommigen ze liever langzaam ontvriezen vóór ze te koken.

Laat ze altijd de dag voordien ontvriezen in de koelkast en niet op kamertemperatuur. Vooral niet op een radiator. Anders kunnen er bepaalde bacteriën beginnen te woekeren, waardoor er zich gevaarlijke verbindingen vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als groentes zoals beweerd direct na het oogsten worden verwerkt tot diepvriesproducten zou dat best eens gezonder kunnenzijn dan de groente uit de supermarkt!
Deze leggen een nogal lang traject af,voordat ze in de schappen liggen en dat komt de versheid niet tengoede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er niet in dat in de praktijk een verschil is tussen maaltijden altijd bereid met diepvriesgroenten of altijd bereid met verse groenten.

Ik geloof er wel in dat je verse groenten op geheel andere wijze kunt bereiden dan diepvriesgroenten, omdat je de bereiding voor 100% zelf in handen hebt. Probeer bijvoorbeeld maar eens diepvriesgroenten te roerbakken - dat wordt een kleffe boel.

Het is volgens mij gewoon smakelijker om met verse groenten te werken. En deze zo rauw of gekookt te bereiden als bij je smaak past.
itsme