wij moeten voor school vet uit chips halen. maar hoe doe je dit op een scheikundige manier? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal de school zelf toch wel zeggen? Ze kunnen je toch geen opdracht geven zonder uitleg? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik mij herinner uit de scheikundeles moet je de chips eerst fijn malen, en goed vermengen met water. Verhit de substantie tot bijna 100 graden. Na afkoelen giet je het water af in een kommetje (bewaren!) Daarna doe je nog wat water bij de chips-klont en herhaal je de procedure, dus weer verwarmen, afkoelen en afgieten in hetzelfde kommetje waar ook het eerste afgietsel in zat. Het vet drijft nu bovenop het afgegoten water. Dit kun je scheiden met een scheitrechter, aanwezig in je scheikundelokaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, antwoord per ongeluk hier gegeven, ik kopieer hem wel en plak hem in antwoord.

Antwoorden (1)

Wat ik mij herinner uit de scheikundeles moet je de chips eerst fijn malen, en goed vermengen met water. Verhit de substantie tot bijna 100 graden. Na afkoelen giet je het water af in een kommetje (bewaren!) Daarna doe je nog wat water bij de chips-klont en herhaal je de procedure, dus weer verwarmen, afkoelen en afgieten in hetzelfde kommetje waar ook het eerste afgietsel in zat. Het vet drijft nu bovenop het afgegoten water. Dit kun je scheiden met een scheitrechter, aanwezig in je scheikundelokaal