Hoe wordt ijs eigenlijk gemaakt?

Ik vind ijs heel erg lekker, maar ik zou niet weten waar het van gemaakt wordt, heeft iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Roomijs

Roomijs is een substantie die door bevriezing een vaste of vastachtige substantie wordt, die in bevroren toestand voor consumptie is bestemd en in hoofdzaak is samengesteld uit room, melk en suiker en als bijkomend ingrediënt slechts een of meer van de volgende voedingswaren mogen zijn toegevoegd: koffie, chocolade (en dergelijke), vruchten (inclusief: confituren, jams, noten, notenpasta's vruchtensiropen), karamelsaus, honing, vanille (stokjes, essence), keukenzout, alcoholische dranken, voedingscaseïne/weipoeder, aromaten (behalve kunstmatige aromaten) en ethylvanilline. Roomijs moet ten minste 5% melkvet bevatten. Het mag geen melkvreemde vetten bevatten.

Melkijs

Melkijs is roomijs, maar met een lager melkvetgehalte. Vaak wordt melkijs gewoon ingedeeld bij roomijs.

Waterijs

Waterijs is een massa die door bevriezing een vaste of pasta-achtige substantie wordt, welke in bevroren toestand voor consumptie is bestemd en in hoofdzaak is samengesteld uit vetvrije melk, droge stof, melkvet suikers en drinkwater en als bijkomend ingrediënten slechts een of meerdere van volgende voedingswaren
melk, geheel of gedeeltelijke afgeroomde melk, geconserveerde melk, room, boter, botervet
eetbare oliën, eetbare vetten
limonade met plantenextracten
de waren vermeld onder roomijs

Slagroomijs

Slagroomijs lijkt erg op roomijs, maar heeft een iets hoger vetgehalte. Dit komt doordat er slagroom aan toegevoegd is, in plaats van de minder vet behoudende room.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water en melk met kleurstof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijs wordt van melk gemaakt.

Melk komt van een koe.

Bij die melk wordt ook vaak room gebruikt en allerlei lekkere dingen die een smaakje aan het ijs geven, zoals chocolade.

Hier een recept voor chocolade ijs.
Kan je zelf maken.

3/4 iter melk
225 gr suiker
125 gr bittere chocolade -- grof geraspt

Breng in een pan de melk aan de kook en los er al roerend de suiker in op .
Roer de chocolade erdoorheenen laat deze helemaal oplossen.
Laat het mengsel afkoelen en laat het bevriezen in de ijsmachine.
Je kunt het ook in de vriezer doen en dan heel vaak even gaan omroeren.

Ijs kan ook van fruit en fruitsap gemaakt worden.
Hier is een recept voor frambozenijs.
Kan je zelf maken.
http://www.okokorecepten.nl/recept/toetjes/ijs/frambozenijs