De zwarte peper ontstaat uit de onrijp geoogste (rode) bessen, die bij het drogen bruin tot zwart worden. De buitenkant van de zwarte peper is gerimpeld.

De witte peper ontstaat uit de rijpe bessen. De rijpe bessen worden geweekt zodat ze gaan gisten. Daarna barsten de bessen open en komt de korrel tevoorschijn. Die korrels moeten vervolgens goed gewassen worden. De witte peperkorrels zijn even groot als de zwarte. De witte peper is weliswaar langer doorgegroeid, maar wordt door het verwijderen van de schil weer net zo klein als de onrijpe zwarte peper. Het langere productieproces maakt witte peper de duurste van de drie kleuren pepers.

Toegevoegd na 23 minuten:
Er is ook smaakverschil tussen witte en zwarte peper:

Zwarte peper r heeft een aromatisch hete smaak.

Witte peperkorrels worden gemaakt door de velletjes van (volledig rijp) gedroogde peperbessen te verwijderen. Tijdens dat proces wordt de peper iets minder heet en verdwijnt met de velletjes het aroma grotendeels.
Witte peper is dus iets minder heet dan zwarte peper, maar smaakt alleen maar heet.

Voor meer informatie: zie de tweede link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaan drie hoofdsoorten peper: zwart, wit en groen. In de handel zien we ook rode, maar dat is geen peper. Het zijn besjes van een struik die voornamelijk in Mauritius (de beste) en Brazilië groeit.
De groenen soort is de onrijpe vrucht en wordt licht gedroogd of geconserveerd.
Zwarte peper komt van dezelfde plant als groene en witte peper. Het verschil zit ‘m in de behandeling. Zwarte peper is de groenen bes die men heeft gefermenteerd, vergelijk het maar met thee en tabak. En witte peper is de geheel volgroeide en rijpe bes.
Groene peper heeft aanmerkelijk minder aroma dan de andere. Zwarte peper is ruwer dan smaak dat de witte. In elk geval heeft de witte de allerbeste kwaliteit. Een peperplant geeft vruchten na drie jaar en blijft dan zes tot zeven jaar produktief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kort en krachtig:witte peper is sterker van smaak als de zwarte