Zit er in ui, net als bij knoflook, een gedeelte in dat je moet weggooien?

Bij knoflook gooi je de kern weg, bij voorkeur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom gooi je de kern weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens tv-kok (http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1110684-knoflook) is dat het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de kern bij knoflook ook prima te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm. Ik ben nooit zo van ' hij zegt dat dus dan moet ik dat doen'.
Volgens mij zit in de kern juist de meeste smaak.

Antwoorden (6)

Bij een ui kan je de kern gewoon gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de ui kan je alles eten behalve natuurlijk het bruine velletje

Toegevoegd na 2 minuten:
ikzelf snij altijd beide 'kontjes' eraf want dat sprieterige is ook niet echt te eten denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bruine velletje is uitstekend te gebruiken! (Maar niet om op te eten)
Wij eten vegetarisch en als ik soep maak, vind ik die groentebouillon veel te flauw. Door de schillen van de uien mee te laten trekken, wordt de bouillon veel smakelijker, maar krijgt hij ook een veel mooiere kleur. Verder kun je uienschillen ook gebruiken als je plantaardig wilt verven, maar dat heeft niks met eten te maken.
De schil die zou ik eraf halen en weggooien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ui kan je zien als 1 teen van een knoflook 'bol'.
In dat opzicht bezit de ui dus geen 'middenstuk'die niet te eten is (hard/houtachtig).

Wanneer een ui begint uit te lopen, kan je het mideelste (de kern) eruitsnijden en de rest nog gewoon gebruiken.
12 jaar geleden
Als je van knoflook de kern weggooit, dan bedoel je hoop ik toch dat houtachtige stokje in het midden van een grote bol knoflookteentjes? Dat keiharde ding waar je niks mee kunt doen?
Want door jouw opmerking "bij voorkeur", krijg ik de indruk dat je de kern van het teentje bedoelt. Dat is een rond staafje midden in de kern, vaak is het wat groenig maar het kan ook wit zijn. En dat is gewoon eetbaar. Het is zonde van het werk én zonde van het product als je de kern van de teen overal uit gaat peuteren en weggooit.

En zoals anderen al zeggen: de ui heeft geen kern die je weggooit.
Maar dat zul je vanzelf zien, als je een keer een ui door midden snijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan de kern van de uit wel eten maar als je njiet zo goed tegen ui kan dan beter de kern niet gebruiken dat is het scherpste van de ui