Ik ben zwanger, nu moet ik van de verloskundige letten op mijn koolhydraten. Maar ik moet wel gezond blijven eten, hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vraag je dit niet aan de verloskundige als het je niet duidelijk is?

Antwoorden (4)

De verloskundige zal bedoelen dat je moet opletten met ‘enkelvoudige’ koolhydraten zoals suikers. Deze vind je in snoep en andere zoete voedingsmiddelen.
Meervoudige koolhydraten vormen de basis van een gezonde voeding. Kies koolhydraten in een meervoudige vorm: muesli, rijst, brood en aardappelen.

Tarwe, havermout, gerst, maïs en zilvervliesrijst bevatten ook meervoudige koolhydraten. Dit is tijdens de zwangerschap echt krachtvoer. Ze bevatten veel vitamine B (waaronder B1, B2 en nicotinezuur), de vitamine die nodig is om energie vrij te maken uit het voedsel en een gezonde ontwikkeling van allerlei weefsels in het lichaam, waaronder de placenta, bevordert door de groei van de bloedvaten te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik het wel met je eens ben dat het de strekking is van de uitspraak van de verloskundige. Koolhydraten heb je op de keper beschouwd niet nodig maar zijn domweg niet te vermijden. En ontgeraffineerde, volwaardige koolhydraten hebben absoluut gezondheidsvoordelen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus van een kenner. Dat is me veel waard!
Bedankt hoor Kees :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt voor je compliment, Siska. Je antwoorden getuigen van iemand die weet waarover het gaat, en dat is best heel breed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, is me nu in ieder geval duidelijker geworden!
elke dag gevarieerd eten, niet heel de week het zelfde,
dus elke dag gewoon een normaal varieert potje koken
dus geen snoep of chips of een pak koeken
en natuurlijk lekker blijven bewegen, bijv een half uurtje wandelen elke dag, een keer extra de trap nemen e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Siska zegt.

de suikers waar je op moet letten:

Suiker (van suikerriet of suikerbiet)
Glucose-fructosestroop
Maïs siroop (dat is hetzelfde als Glucose-fructosestroop maar klinkt gezonder)

Maar ga alsjeblieft deze suikers niet vervangen door chemische zoetstoffen. (zoals Aspartaam en Sucralose)

Gezond eten:
Zoveel mogelijk vers.
Dus zelf aardappelen schillen en geen groente uit blik, pot, en diepvries.
Hoewel groente uit blik, pot en diepvries natuurlijk weer een stuk beter is de McDonald's.
(sorry maar ik weet niet wat je normaal eet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je adviseren door een diëtiste