Kun je jezelf dood eten?

Zo ja, hoeveel moet je dan wel niet eten? De laatste tijd heb ik soms enorme eetbuien waarin ik buitenproportionele hoeveelheden naar binnen kan werken zonder echt misselijk te worden. Dit heeft helaas wel enorme buikpijnen en een algemeen onwel gevoel (hartkloppingen, koortsig, slap) tot gevolg heeft waar ik soms een beetje bang van word. Hoe gevaarlijk zijn dit soort eetbuien als ze meerdere keren per week voorkomen? Kun je zo vol komen te zitten met eten dat je stikt of je maag/darmen het b.v. niet meer aankunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (5)

Nee, je kunt je niet zo vol eten dat je er direct aan sterft. Je lichaam beschermt zichzelf door het eruit te gooien als-ie het niet meer aan kan.
Zulke vreetbuien hebben wel nadelige gevolgen op de lange termijn. Je lichaam geeft met het 'niet lekker voelen' aan dat je niet gezond bezig bent..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou erop letten dat je dit niet meerdere keren per week laat voorkomen. Je zult enorm in omvang toenemen, en ik twijfel of je dat zover wilt laten komen.

De vraag of je jezelf dood kunt eten: waarschijnlijk niet. Je zenuwstelsel zorgt ervoor dat je ophoudt met eten voordat je maag barst. Als je maag dusdanig is uitgerekt dat het op het punt staat van barsten, zal het zenuwstelsel ervoor zorgen dat de inhoud er zo snel mogelijk weer uitgaat.

(misschien een beetje off-topic) Amerika staat bekend om zijn eetwedstrijden, waarbij er zo veel mogelijk eten naar binnen wordt gestouwd binnen een korte tijd. De deelnemers hebben hierop geoefend, hun maag uitgerekt, zodat er zo veel mogelijk in past. Er zijn verschillende deelnemers geweest die de wedstrijd niet gewonnen hebben omdat ze hun maaginhoud naar buiten moesten laten gaan omdat hun maag het niet meer aan kon.

En om mijn verhaal af te maken: als je dit soort eetbuien niet tegen kunt houden, ga zo snel mogelijk naar de huisarts en vraag om advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de twee uitersten de dood betekenen. Want te weinig eten is dodelijk en mij lijkt zo ook dat teveel eten dodelijk is. Maar de periode verschilt daarin wel.
Wanneer iemand geen eten meer binnenkrijgt krijgt hij geen energie voor verbrandingen en zo vinden er geen processen meer plaats in het lichaam. Wanneer iemand te veel eet kan het lichaam niet in hetzelfde tempo waarmee alles naar binnengaat ook het voedsel verteren. Het gevolg lijkt mij dat belangrijke organen in het spijsverteringsstelsel zullen scheuren en uiteindelijk zal iemand doodbloeden. Of door de druk op alles zullen de maag en darmen te veel voedingsstoffen doorlaten die eigenlijk nog te groot zijn om in het bloed opgenomen te kunnen worden. Zo kunnen de bloedvaten verstopt raken en kan het bloed niet meer goed stromen. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat de persoon dood gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt als B.E.D. (binge eating disorder) een vorm van boulimia. Bij boulimia braak je en dat doe je bij B.E.D. niet. Je eet jezelf in een soort trance om een gevoel van onbehagen kwijt te raken. Daardoor voel je ook niet op tijd de seinen van je lichaam om te stoppen met eten. Als je dit blijft houden zou ik hulp gaan zoeken als ik jou was, want je krijgt er op deze manier alleen maar een heel groot probleem bij. Een geest die de seinen van het lichaam niet meer oppikt en waarschijnlijk giga overgewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen met het syndroom van pradar-willy hebben door een genitiche afwijking "altijd honger" dit in combinatie met de verstandelijke beperking die het syndroom met zich mee brengt en het onvermogen tot braken heeft er in het verleden wel eens voor gezorgt dat deze mensen met dit syndroom zich "dood hebben gegeten" maar dit is extreem zeldzaam. heb zelf ooit voor me studie een onderzoek gedaan naar dit syndroom en kwam zelfs gevallen tegen waar er halve telefoonboeken op werden gegeten.

dus ja, je kan ze zelf dood eten maar, mensen zonder genetische afwijkingen zullen al lang al het eten uitbraken voordat ze dood gaan. hoeveel je daar voor moet eten zal per persoon verschillen. je zal niet dood gaan omdat je maag scheurt of omdat je darmen het niet aan kunnen maar omdat zij zo groot worden dat ze op andere vitale organen gaat drukken.
Bronnen: