Hüttenkäse of cottagecheese, soms ook huttenkaas genoemd, is een frisse kwarkachtige kaassoort met een korrelige structuur. De kaas wordt gemaakt van wrongel die men wel laat uitlekken, maar niet perst, zodat nog wat melkwei in de kaas achterblijft. Hij wordt niet gerijpt of gekleurd.

Hüttenkäse wordt puur gegeten of als broodbeleg. Hij kan ook worden verwerkt in gerechten. De kaas is arm aan vetten en koolhydraten, maar rijk aan eiwitten, en is daardoor geliefd bij bodybuilders en bij mensen die willen afvallen.

je kunt het volgens mij kopen in de kaaswinkel en op markt bij de kaasboer.

hoe het smaakt weet ik niet want ik lust geen kaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betreft hier jonge ongerijpte, beetje kwarkachtige kaassoort met een korrelige structuur. De kaas wordt gemaakt van wrongel die ze laten lekken maar niet perst. Op deze wijze blijft er wat melkwei achter. De Hüttenkäse wordt verder niet gerijpt.

Hüttenkäse is arm aan vetten en koolhydraten en erg rijk aan proteïnen. Veel bodybuilders gebruiken het mede om die reden. Als je aan het lijnen bent kan het ook goed toegepast worden.

Weet niet hoe het smaakt maar zal wel wat zelfde zijn als kwark.
fremar
12 jaar geleden
Een andere naam voor hüttenkäse of cottage cheese. Het is een zuivelproduct dat veel lijkt op kwark, en is in feite ongerijpte kaas. In België worden kazen als deze platte kaas genoemd, in het Frans heeft men het over fromage frais. Het is een beetje rul om te zien; niet zo egaal als echte kwark. Het is wit van kleur en heeft een frisse, heel licht zure smaak, wat het geschikt maakt voor toepassing in uiteenlopende gerechten; zowel zoete als hartige.

Bij de bereiding van kaas wordt aan melk een hoeveelheid van een cultuur melkzuurbacteriën toegevoegd, waardoor de melk wat zurig wordt. Vervolgens gaat er stremsel bij de melk, dit is een oplossing van spijsverteringsenzymen, die worden gehaald uit de lebmaag van kalveren. Stremsel is daardoor een bijproduct van de slacht. Voor vegetariërs die "streng in de leer zijn" is hüttenkäse daarom niet geschikt; in de praktijk zal het door mensen die geen vlees eten meestal wel gebruikt worden.

Hierna laat men de melk een etmaal verzuren en stremmen, wat inhoudt dat de melkeiwitten gaan samenklonteren en een rulle massa vormen: de wrongel, in de vloeistof die ernaast overblijft: de wei. In het proces van het maken van harde kaas wordt deze wrongel na uitlekken geperst in een vorm, zodat zoveel mogelijk van het licht zure vocht (de wei) verdwijnt. Bij de productie van hüttenkäse laat men de wrongel wel uitlekken, maar slechts zo dat er nog wel wat van de wei achterblijft in de eiwitmassa; bovendien wordt de wrongel niet geperst.

Hüttenkäse is een prima bron van eiwitten en wordt graag gebruikt door mensen die veel eiwitten in hun dieet moeten gebruiken, zoals sporters die aan krachttraining of bodybuilding doen. Mensen die willen afvallen kunnen het gerust eten omdat het weinig vet bevat.

Je kunt het in elke supermarkt kopen.