Hoe wijden de Chinesen een nieuwe authentieke wokpan in?

Het is een steelpan met een platte bodem. Zonder anti-aanbaklaag en zo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste keer…

1.Was de wok goed schoon: dat kan met een eenvoudig afwasmiddel.
2.Plaats de wok op het vuur met een scheut olie.
3.Verwarm tot de olie dampt en hou dat zo gedurende 15 minuten.
4.Wrijf met een stuk keukenpapier de hele tijd voorzichtig de olie over de wanden van de wok.
5.Verwijder de olie en wrijf de wok schoon met papier.
6.Pas als er geen zwarte stof meer afkomt, is de wok perfect ingebrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een goede wok is vervaardigd van dun plaatstaal. Deze wok moet je wel eerst inbranden voordat je deze de eerste keer gebruikt. Hoe kan men een wok inbranden:

Hoe kan men deze wok inbranden?

Verwijder het dunne laagje beschermende olie met een normaal afwasmiddel en een zacht vaatsponsje
Spoel de wok vervolgens met warm water
Droog de wok met een droogdoek
Smeer de binnenkant van de wok in met een olie die bestand is tegen een hoge temperatuur (gebruik hiervoor best arachideolie en zeker geen olijfolie)
Plaats de wok op een middelhoog vuur en laat 15min. inbranden
Haal de wok van het vuur en laat deze afkoelen
Veeg vervolgens de wok proper met keukenpapier dat zwart zal kleuren
Herhaald de procedure vanaf puntje 4 tot 3maal toe, tot het keukenpapier waar u de wok mee proper veegt, schoon blijft
De wok is nu klaar voor gebruik maar dient na gebruik steeds ingesmeerd te worden met olie om roesten te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is bij een chinees restaurant te vragen. Zij hebben veel grotere vuur en daardoor wordt je wok beter ingebrand.