ja hoor, al vind ik het zelf niet lekker koud...

Wat het is met Spinazie, pas als je het wéér opwarmt kunnen de nitraten in meerdere mate omgevormd worden tot nitriet, een ietwat schadelijke stof. Dit kun je minimaliseren door de spinazie na het koken zo snel mogelijk terug te koelen. Dan kun je het zonder problemen weer opwarmen, zonder die vorming te krijgen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Dat advies is trouwens weer ingetrokken, en een kleine correctie is dat de nitriet wordt omgevormd tot nitrosamines, en die schijnen schadelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja.

Er is jarenlang een voedseladvies geweest in de trant van: Spinazie niet meer opwarmen nadat het gekookt en afgekoeld is. Dat zou bacteriën de kans geven het in spinazie aanwezige sulfaat omzetten in het giftige sulfiet, maar dat valt in de praktijk wel mee, daarom is dit advies ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat mag. Maar je mag het ook weer warm maken, dat nitraat/nitrietverhaal is achterhaald, zoals je ook bij de vorige antwoorden kunt lezen.