hoe komt het dat mijn zelfgemaakte nasi altijd zo klef is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag, dat probleem heb ik ook altijd, ook al houd ik me aan de kookvoorschriften.

Antwoorden (8)

Je moet het als het klaar is even een halfuurtje in een pan (met deksel erop) laten staan (van het vuur af).
Dan komt het een beetje los.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heb je de rijst niet goed gekookt denk ik

de rijst hoort lekker droog te zijn , dus niet nattig en klef

misschien gebruik je de verkeerde rijst

surinaamse rijst is erg goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele opties:

- verkeerde rijst gebruikt
- Rijst te lang gekookt
- Rijst niet gewassen (Sommige rijst moet gewassen)
- Rijst niet goed afgegoten
- Rijst niet laten 'nagaren' in de pan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je de rijst te lang laten koken. De truc is dat je het water afgiet voordat het helemaal gaar is, en dan met deksel erop nog een tijdje laten staan. Dan heb je mooi stevige korrels die niet klef zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Je rijst moet mooi droog zijn. Dus houd je aan de kookvoorschriften. Nooit langer laten koken dan op de verpakking staat. Daarna lang genoeg laten staan met de deksel op de pan om de rijst uit te laten stomen.

Daarna de nasi goed heet opbakken in een gloeiend hete wok. Dit verwijdert overtollig vocht en geeft het die heerlijke smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ikzelf gebruik meestal basmatirijst,dit vind ik gewoon erg lekker, ik kook het meestal in tuinkruidenbouillon, je brengt het water met het rijst aan de kook met een bouillonblokje, en zo gauw het begint te koken, 8 minuten door laten koken, daarna in een zeef, en even uitschudden, en daarna nog even een kwartiertje laten staan, bijv. op een warmhoudplaatje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook de verkeerde water/rijst verhouding kan de oorzaak zijn. De vingerhoogte techniek werkt niet. Is ook van de breedte van de pan afhankelijk. Zelf kook ik de rijst in een glazen stulp met deksel in de magnetron.
Hier hoe het altijd lukt voor goede rijst. Dit voor Pandang rijst. Iedere rijstsoort heeft meer of minder water nodig. Maar gebruik altijd dezelfde maat of maatbeker voor rijst en water.
Neem voor 1 persoon 1 kopje Pandang rijst. Was de rijst 1 keer in lauw water en giet al het watet eruit. Op 1 kopje rijst op 1 1/2 (anderhalve) kopje water. Voor meerdere personen de hoeveelheden evenredig vermeerderen.
Zorg voor een hoge glazen Pyrex stulp met deksel. Water en rijst mogen niet meer dan over de helft zijn. Om overkoken te voorkomen.
Vergeet niet om wat zout toe te voegen.
Kook de rijst eerst 8 min op 750 Watt. Dan 18 min op 350 Watt.
Hierna zonder omkijken heb je droge, gare en lekkerei rijst.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. Voor lekkere nasi goreng (gebakken rijst) moet je een klein beetje olijfolie in het water doen, en geen vers gekookte rijst gebruiken. Nasi goreng is ontstaan doordat men de overgebleven rijst niet weggooide maar de volgende dag opbakte. Gebruik ook ketjap Asin ipv teveel Manis bij het bakken. De Asin is zoute en de Manis is zoete. De zoete verbrandt door de suikers. Asin wordt ook wel samen met Manis gebruikt, maar dan in een kleine hoeveelheid. Ketjap is van soja gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat je de juiste kooktijden gebruikt om de rijst te koken - Surinaamse rijst is idd de betere rijstsoort. zelf neem ik ook vaak zilvervliesrijst - witte rijst is minder gezond zegt men. Maar de truuk is :
- gebruik nooit warme/hete rijst om te mengen
- kook de rijst gewoon eerder - bv de avond ervoor of s'middags -
- koude rijst werkt het best om dus bij bv een groentemengsel te voegen
Dan gewoon ff 1 - 2 minuutjes doorwarmen en op tafel
Bronnen: