De nieuwe flaverwave oven werkt met halogeen en infrarood. Zijn deze stralingen wel of niet schadelijk.

Deze oven was op TV met Best of Shopping en dacht er aan deze te kopen. Maar nu hoor ik ook om me heen dat je eten met infrarood straling niet gezond is. Zijn dit bakkers praatjes of zit er waarheid in.

http://www.bestofshopping.nl/FicheProd_CDBU.html#DESCRIPTIF

(ps bij www.bader.nl is de zelfde oven tien euro goedkoper)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Infraroodstraling wordt ook wel warmtestraling genoemd. Alle voorwerpen die warmer zijn dan 273° onder nul, zenden deze straling uit. Dus ook jij en ik, en ook de stoel waarop je nu zit.

Hoe warmer het voorwerp, hoe meer infraroodstraling er vanaf komt. De zon zendt een heleboel van die infraroodstraling uit.

Een voorwerp dat meer infraroodstraling ontvangt dan het uitstraalt, zal opwarmen. Daardoor wordt jij warm als je in de zon gaat zitten, of als je naast een warme verwarming gaat zitten.

Die oven straalt infraroodstraling uit. Het voedsel zal zelf een klein beetje infraroodstraling uitzenden, maar een grotere hoeveelheid infraroodstraling ontvangen van de oven. Daardoor zal het voedsel warmer worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bakerpraatje. Zelfs jijzelf zendt infraroodstraling uit, simpelweg omdat je warm bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Infraroodstraling is m.i. niet gevaarlijk en halogeen straalt behalve licht en warmte niets uit dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grote onzin. Infrarood is gewoon warmte straling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Infrarood licht op zich is, gek genoeg misschien, onzichtbaar licht met een bepaalde golflengte die uitgedrukt wordt in micrometer (μm). Het is deze golflengte die bepaalt of het licht als warmte wordt ervaren.
Er zijn 3 soorten infrarood licht: Korte golflengte: ook IR-A straling genoemd, zit tussen 0,75 en 1,40 μm en door gebruik te maken van speciale filters kleurt dit licht rood. Infrarood A straling zou de meest therapeutische straling zijn en tot 4 mm in de huid dringen.
Midden golflengte: wordt IR-B genoemd en zit tussen 1,40 en 3,00 µm, dringt lang niet zo diep in de huidlagen als de IR-A stralen. Echter! Volgens sommige technische specificaties en reclamemateriaal zouden juist deze stralen voor de diepste huiddoordringing zorgen. Advies: vraag duidelijke en degelijke informatie!
Lange golflengte: IR-C: tussen 3,00 en 1000 µm. Deze stralen hebben enkel tot doel te verwarmen: zij dringen bijna niet in het lichaam (volgens sommige cijfers slechts 5%).

Hetzelfde geldt vooor halogeenstraling (lamp/oven)
de geringe hoeveelheid UV-straling die vrij komt wordt tegenwoordig vnl.door UV reflecterend Stop/glas afgeschermd.

Kortom alleen bij bereiding van het voedsel moeten de nodige voorschriften(van de fabrikant) gevolgd worden.
Nadien heeft dit geen noemenswaardig nadelig effect op de kwaliteit van het voedsel.

al@din/HJ