Waarom worden oliebollen juist met Oud en Nieuw gegeten terwijl je ze het hele jaar door kunt kopen?

Heb ze net weer gekocht op de kermis maar haal ze geregeld gewoon bij een gebaktkraam.. met Oud en Nieuw eet ik ze dan juist wat minder.. Maar ik weet ook van mensen die ze alleen dan kopen terwijl ze het toch ook een lekkernij vinden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Vroeger moest je in de Kersttijd (21 december t/m 6 januari) mensen die bij je aan de deur kwamen om je een goede Kerst of een gelukkig nieuwjaar te wensen, iets te eten en te drinken geven. En dan het liefst iets dat een lekkere bodem in de maag legde. Oliebollen waren ideaal hiervoor, want alle ingrediënten die in oliebollen zitten, waren te verkrijgen in de winter en bleven goed. Je kunt het makkelijk in grote hoeveelheden bakken en je kunt het makkelijk uitdelen. En het heeft veel calorieën, dus zorgde voor die bodem in de maag.

Oliebollen worden al in het oudst kookboek genoemd, dan heten ze 'lijnzaadkoeken' en zijn al eeuwenlang een traditie. maar het was niet altijd een traditie voor Oud & Nieuw zoals nu, maar een traditie voor de hele Kersttijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor mij is dat juist, omdat oliebollen voor míj bij oud en nieuw horen. En juist dan zijn ze extra lekker.
Omdat ik ze de rest van het jaar niet eet.

lekker hoor! Ik kan amper wachten! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde waarom mensen pepernoten met Sinterklaas eten. Het is een traditie en die wordt graag in stand gehouden. Daarnaast vind ik zelf een oliebol minder in de zomer een stuk minder lekker dan tijdens een koude winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste gaat er van uit dat deze door de Bataven en de Friezen als eerste gemaakt is. Zij offerden tussen 26 december en 6 januari voedsel van vette deegwaren aan de Germaanse godin Perchta, zodat het zwaard van deze godin zou uitglijden op hun buiken, als zij deze als straf zou proberen open te snijden.
Het tweede verhaal dat de ronde doet heeft te maken met de vastenperiode. In de Middeleeuwen vastten de mensen tussen Sint Maarten (11 november) en Kerstmis. Dit om de voorraad voedsel te sparen die ze voor de winter hadden aangelegd. Als deze periode van vasten afgelopen was, werd gefeest, gedronken en gegeten. Oliekoeken waren een belangrijk onderdeel van dit feest. Ze werden gemaakt van houdbare ingrediënten, waren rijk aan vet en calorieën en daardoor een goede brandstof tegen de winterkou. Ik denk dat sommige mensen ze nu gewoon kopen als ze er zin in hebben, maar andere ze alleen met oud en nieuw eten vanuit de hang naar een stukje traditie. JS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet ze alleen met oud en nieuw, vooral omdat ze hier niet te koop zijn en ik ze dus moet bakken en dat is een heel gedoe. Vandaar 1 x per jaar en daarom extra lekker!