welke ingredienten in soep zorgen ervoor dat het als geneeskrachtig word gebruikt?

ik ben grieperig en eet soep,.. ik vraag me af wat in soep maakt dat je je er beter door voelt.. de zoutige smaak zorgt al voor een iets betere stemming bij mij.. wat zorgt daarvoor? is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Als je ziek bent, voornamelijk wanneer je over geeft of aan de diarree bent, raak je veel vocht kwijt, en ook zout dat normaal in je lichaam zit. In soep zitten net die twee dingen: Vocht en zout. Dat samen met de warmte van de soep (meestal heb je het koud als je ziek bent) doet je al een stuk beter voelen! :-)
Bovendien, als de soep heet is komt er rook vanaf. Door deze damp in te ademen (wat je automatisch doet als je een bord soep op schoot hebt), gaat je neus weer een beetje open als die verstopt zit, en dat is ook erg prettig.

Wetenschappelijk onderzoek is er denk ik niet naar gedaan...

Ik wens je veel beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan!
Tik hier maar eens 'chicken soup' in!
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pindakoek: Haha, geniaal XD Staat leuk op een feestje: 'En wat doe jij voor de kost?' 'Ik ben Kippensoeponderzoeker...'
Aan kippensoep wordt een geneeskrachtige werking toebedacht:

Een van de oudste huismiddelen bij verkoudheid en griep, maar werkt het nu echt?
Kippensoep staat toch wel boven aan de lijst van de huismiddelen die helpen stevige verkoudheid en griep te verjagen.
Uit de 12 de eeuw weten we dat de geneesheer Moses Maimonides kippensoep voorschreef aan patienten met verkoudheid en astma.
Maar helpt kippensoep nou echt? en vooral hoe werkt het dan?
Een aantal longspecialisten heeft daar onderzoek naar gedaan. Volgens een professor en longspecialist aan UCLA, Irwin Ziment, komt bij het koken van kip een stof vrij die verwant is aan "acetylcysteine" dat voorgeschreven wordt voor bronchitis en andere ademhalings problemen.
Dr Stephen Rennard heeft in zijn laboratorium het kippensoeprecept van zijn Litouwse grootmoeder onderzocht. Een soep met veel kip, knollen en rapen. Daarnaast heeft hij ook van allerlei kippensoepen uit blik onderzocht. En al deze soepen hadden aantoonbaar positieve werking op de witte bloedcellen.

Dus de conclusie: Kippensoep helpt echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is iemand het hier niet mee eens. Maar als je het goed zou hebben gelezen, had je kunnen zien dat er bij het koken van kip een stof vrijkomt, verwant aan acetylsysteine, dat weer voorgeschreven wordt bij bronchitis en andere ademhalingsproblemen, er is wel degelijk wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm weet het niet met het aanwezige antibiotica van nu. Van mij geen min hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippensoep heet ook wel Joodse penicilline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben inderdaad een minner in da house!
Maar ik ben het met je eens hoor: een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met jou kan ik praten, Pindakoek;-)
Kippesoep kan men als geneeskrachtig beschouwen,om de volgende reden:
„Kip bevat, zoals het meeste eiwitrijke voedsel, een natuurlijk aminozuur dat cysteïne wordt genoemd en vrijkomt als u de soep maakt.
Cysteïne vertoont een opmerkelijke chemische gelijkenis met een geneesmiddel dat acetylcysteïne wordt genoemd en door artsen wordt voorgeschreven aan patiënten die bronchitis en infecties aan de luchtwegen hebben.
Dit geneesmiddel, dat oorspronkelijk werd verkregen uit kippenveren en -huid, is een mucolyticum, dat wil zeggen dat het slijm in de neus, keel en longen verdunt en afvoert.Kippensoep werkt ongeveer net zo.
Om de soep een nog effectievere vochtafdrijver te maken, raadt men aan er knoflook, uien en scherpe kruiden zoals chilipepers aan toe te voegen.