WAT zijn de belangrijkste voedingstoffen om te groeien ?

ben 15.5jaar en 1m67.

Toegevoegd na 8 minuten:
een jongen van 15.5 jaar en 1m67.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Om optimaal te kunnen groeien heb je in de eerste plaats een volwaardige voeding nodig. Dat lukt vrijwel niemand consequent iedere dag van het jaar maar door er wel naar te streven kom je echt al een aardig eind. Aan voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten zal het in de gemiddelde voeding niet ontbreken.

Niet eens ben ik het met de stelling dat je daardoor ook alle noodzakelijke vitamines en mineralen in voldoende mate binnenkrijgt. Een groot aantal bevolkingsgroepen (kinderen, zwangeren, ouderen, mensen met een donkere huid of bedekkende kleding) wordt aangeraden extra vitamines te gebruiken (o.a. D, foliumzuur, K).

Als je een gezondheidsprobleem hebt of een goede reden om te veronderstellen dat je tekorten hebt dan is het verstandig om daar in de eerste plaats aandacht aan te besteden. Zonder dat zou je een laaggedoseerde multivitamine, eventueel aangevuld met vitamine C kunnen overwegen. Dat kost je de kop niet. Nogmaals, van de officiële instanties hoeft het niet maar ik vind het aan te raden om een individuele afweging te maken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vervalt in herhalingen, waardoor ik die neiging ook krijg. Je uiteindelijke lichaamslengte is vooral een kwestie van erfelijkheid, zoals je al uitgelegd is. Je kunt hoogstens streven naar een optimale voeding. Als je daaraan voldoet pers je er domweg geen enkele centimeter extra uit met extra vitamines, mineralen, eiwitten, koolhydraten of vetten. Het zij zo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Calcium en vitamines
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eiwitten (vooral plantaardige) heb je nodig voor de opbouw van spieren en voor je rode bloedcellen.
Koolhydraten, uit brood, pasta en aardappelen, geven energie.
Vitaminen zijn belangrijk voor heel veel chemische processen en zitten in groenten en fruit.
Ook vetten heb je nodig, vooral de onverzadigde die zitten in noten vis.

Kortom: gezond en gevarieerd eten!

Toegevoegd na 35 seconden:
noten en vis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt in principe alle voedingsstoffen nodig om te groeien
water heb je bijvoorbeeld nodig voor het transport, zonder transport is er geen groei
eiwitten heb je nodig als bouwstof, dus ook dat heb je extra nodig in de groei
vetten zorgen voor extra energie en je hebt erg veel energie nodig om te groeien
deze energie kan echter ook gehaald worden uit koolhydraten
vitamines en mineralen hebben niet een specifieke taak maar vele; calcium, fluor en vitamine D zorgen o.a. voor sterke botten.
je kunt in dit stadium van je leven dus in principe niks missen, en moet dus genoeg en gevarieerd eten