Hoe komt het dat de damp in een fles water die in de zon heeft gestaan soms stinkt ?

Als ik een fles evian water in de zon heb laten staan . Is de fles dikwijls aangedampt . En als ik de fles dan opendoen en daarin ruik stinkt het . Waarom stinkt dit water dan eigenlijk ? Ik had het al eens aan iemand gevraagd en die zij dat dat komt als je met je mond van de dop dringt , dat er dan bacterien in de fles komen en dat die voortplanten als het warm is klopt die theorie of niet ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van (kraan) water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen.
Een fles waaruit je direct drink wordt geïnfecteerd met bacterien, die er daarna voor zorgen dat het water sneller bederft.
Die iemand heeft, gezien bovenstaande, dus gelijk wat betreft het het drinken uit een fles.

Ook water in de waterleiding is beperkt houdbaar en het is dan ook aan te bevelen de kraan even open te zetten als je terug komt van vakantie of de wc een paar keer door te spoelen, voordat je water consumeert. Het water in mijn waterleiding is op dit moment al 22 gr C.

In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Nog wel het beste water wat in NL verkrijgbaar was en wel uit de wezenbronnen op Texel. Na 2 a 3 maanden begon het water te "leven" en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. Die werden dan uitgespuugd. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, etc.
Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat).
Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken en ik heb de 70 al gehaald!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord is heel lang en grondig , bedankt

Andere antwoorden (2)

Die theorie kan kloppen, maar het kan ook zijn dat je weekmakers uit het plastic van de fles ruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weekmakers zijn toch kankerverwekkend ? Is dat niet gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De weekmakers in flessen waar voedingsmiddelen in bewaard worden zullen onschadelijk zijn, anders mochten ze zeker niet gebruikt worden.
Overigens is de menselijke neus gevoelig genoeg om al bij lage concentraties dampen waar te nemen.
In bronwater zitten mineraalzouten opgelost. Door de zon wordt het water en daarmee die mineralen verwarmd, en komen in dampvorm boven het water hierin zitten moleculen van de mineralen. Omdat de damp niet weg kan wordt die geconcentreerd, totdat je de dop opendraait. Dan komt de damp, met de moleculen mineraal vrij en die ruik je
anneliez