Hoe wordt kruimelkaas gemaakt?

Geraspte kaas daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
Maar kruimelkaas?? Geen idee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Kruimelkaas is boerenkaas die is bereid door de wrongel als losse kruimels in de vorm te brengen. Het vertoont veel kleine regelmatige gaatjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Normaal gepsproken wordt aas - even heel simpel - gemaakt door de melk te stremmen (vocht en vaste stof scheiden die dan gaat klonteren). Dat vocht (melkwei) wordt er uit gehaald, en de vaste stof (wrongel) wordt onder druk nog verder drooggeperst tot het een compacte massa is. Dat wordt uiteindelijk de kaas.

Bij kruimelkaas wordt de wrongel niet of nauwelijks aangestampt, maar gewoon in een vorm gedaan om uit te lekken. Het wordt dan wel min of meer één geheel, maar valt ook net zo makkelijk weer uit elkaar. De kaas bestaat dus min of meer uit 'kruimels'/ korrels kaas.

Geraspte kaas is begonnen als een stevig blok ´normale´ kaas. Kruimelkaas wordt dus alszodanig, als kruimelkaas, gemaakt. Als het heel vers is, (en niet uitgelekt) noemen we het meestal hüttenkäse of cottage cheese, maar je kunt het dus ook uit laten lekken / voorzichtig uitknijpen en laten rijpen. Dan wordt het kruimelkaas.

Toegevoegd na 1 minuut:
k-tje weggevallen in de eerste zin. Aas moet natuurlijk KAAS zijn.