Wat is de beste manier om nectarine's te laten rijpen?

Ik bewaar nectarine's altijd in de koelkast. Op een gegeven moment is de buitenkant zacht, maar zijn ze van binnen nog hard en zuur. Wanneer ik wacht tot de binnenkant ook zacht is, is de buitenzijde al zo zacht dat deze bijna aan het rotten is. Lastig! Moet ik ze misschien toch op de fruitschaal laten rijpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.4K

Het beste antwoord

Fruit hoort niet in de koelkast ; dat zijn voor de meeste soorten fruit geen normale temperaturen, en er kan zelfs koudebederf optreden. Gewoon op de fruitschaal leggen.
Sommige soorten fruit koop je eigenlijk alijd onrijp (peren, perziken, nectarines) omdat ze eenmaal goed rijp nog maar een korte levensduur hebben. Na aankoop dus een dag of twee wachten, en ze zijn rijp voor consumptie.
Soms helpt het iets om ze met ander fruit op de schaal of zelfs in een zak te leggen (bananen zijn daar goed in, maar ook appels), om ze iets sneller te laten rijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij ons liggen ze in de fruitschaal. Daar zijn ze binnen 1-2 dagen heerlijk.
Fruit blijft in de koelkast langer goed, doordat het rijpingsproces wordt vertraagd. Uitzondering is bananen, die worden juist sneller rijp in de koelkast. Als je trouwens ander fruit naast bananen legt, dan wordt dat andere fruit uit sneller rijp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat klopt +1
nectarines zijn subtropisch van herkomst en dus moet je ze niet in de koelkast bewaren,tenzij ze overrijp worden.gewoon op de fruitschaal dus komt ook de smaak en het aroma ten goede, en wil je ze sneller laten rijpen leg je ze tussen appels(deze geven veel ethyleengas af)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen zin om een week te wachten totdat die nectarine eetbaar is ? Stop hem dan met een banaan in een zak, en binnen twee dagen is hij heerlijk zoet en sappig.
Het is een bekende tip uit grootmoeders keuken, en hij werkt echt. Rijpende bananen produceren namelijk veel etheen. Dit gas zet vruchten aan tot een versnelde rijping.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nectarines moeten altijd rijp geplukt worden. Ze rijpen niet goed nadat ze zijn geplukt. Je kunt nectarines voor 1 tot 3 dagen bewaren, maar je moet heel voorzichtig zijn, één zachte plek en de nectarine zal verrotten.Een rijpe perzik of nectarine, ruikt lekker, is zacht, lekker zoet en de pit zit er los in. Rijpe perziken en nectarines zijn erg kwetsbaar. De vruchten zijn daarom nog niet helemaal rijp en zacht als ze verkocht worden. Als het goed is rijpen ze na bij kamertemperatuur maar het risico bestaat dat harde perziken en nectarines in een te vroeg stadium geplukt zijn (de vruchten worden dan niet meer goed rijp en zullen dan ook na afrijpen waterig van smaak zijn).

Als je rijpe nectarines koopt kun je deze wel een paar dagen in de koelkast bewaren.

De tweede link geeft informatie over het bewaren van groenten en fruit in de koelkast.