Waar krijg je geen steek van met hardlopen, fietsen en zwemmen?

Ik moet iets eten voor het hardlopen, fietsen en zwemmen. Ik kan niet een uur van tevoren eten, want ik heb telkens 20 minuten. Wat moet ik dan eten en drinken zodat ik geen steek krijg en toch genoeg energie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

Algemeen geldt dat je het beste uiterlijk twee uur voordat je gaat lopen een maaltijd kunt nuttigen. Maar lopen op een lege maag is een slecht idee en wanneer je training om 19:00 begint vindt de rest van je gezin het misschien toch fijn als je om 18:00 een hapje mee eet. Of je kunt eten vlak voor een training is persoonlijk maar je kunt je er wel aan wennen. Wat dan het beste valt is een maaltijd met een mager stukje vlees, aardappelen en gekookte groente. Rauwkost of een maaltijd in combinatie met een melkproduct is een slecht idee. Behoor je echter tot degenen met een gevoelige maag of ga je een heel intensieve training doen? Houd het dan bij een krentenbol of snee brood en drink nog wat isotone dorstlesser vlak voor de training.
Na de training zul je afhankelijk van de lengte, ook weer trek hebben. Laat je niet weerhouden door het tijdstip. Ook later op de avond is het verstandig de koolhydraten weer aan te vullen. Neem wat yoghurt met muesli of eet dan een lichte warme maaltijd als dat eerder niet uitkwam. Met een lege maag na een training gaan slapen is net zo erg als met een lege maag gaan trainen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pijn zo ontstaan doordat de milt zich samentrekt. er zijn toendertijd marathonlopers geweest die hun milt hebben weg laten halen om van de steek af te zijn. Later bleek te zijn dat je milt helemaal niet kan samentrekken. de echte oorzaak van de steekende pijn in de zij is op ophoping van darmgas in de linkerbocht van de dikke darm.

je kan niet iets eten dat je geen steek krijgt in je zij. maar een goede voeding is wel heel erg belangrijk bij sporten.

Tijdens de trainingen:
1. Eet volop koolhydraatrijke voedingsmiddelen
2. Wees zuinig met vetten
3. Eet voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals melk- en kaasproducten,
kip en rundvlees, vis en eieren
4. Eet gevarieerd
5. Zorg voor een royale vochtopname
6. Zorg voor een goede timing van de maaltijden

Voor de wedstrijd:
1. Eet nog meer koolhydraatrijke voedingsmiddelen
2. Gebruik nog minder vetten
3. Afbouwen trainingsintensiteit

Tijdens de wedstrijd:
1. Laatste maaltijd 2 a 3 uur voor de wedstrijd
2. Tot aan de wedstrijd royaal drinken (dranken zonder koolhydraten)
3. Als de duur van de wedstrijd meer dan 45 minuten bedraagt dan
per 15 minuten 150-250 ml dorstlesser/water gebruiken
4. Bij een wedstrijd van meer dan 2,5 uur 80-100 gram koolhydraten per uur.

Herstel:
1. Zorg voor een royale vochtinname
2. Eet volop koolhydraatrijke voedingsmiddelen

Wat zijn de goede koolhydraten:
B.v. gekookte aardappelen, puree, rösti, witte en bruine bonen, kapucijners,
zilvervliesrijst, volkoren pasta.
Bruin brood, volkoren biscuit, volkoren krentenbrood, brinta, fruitontbijt, Fruit ´n Fibre.
Pruimen, ontbijtkoek, Mueslikoeken, Sanovite, EverGo, dubbel zoute drop, pepermunt,
kauwgum, lange vingers, waterijs.

Wat zijn de slechte koolhydraten:
B.v. Witte rijst en witte pasta, gebakken aardappelen, softijs, McDonald´s, Chocolade koekjes,
Snickers, M&M´s, frites, gebak, taart, kant en klare pannenkoeken, voorgebakken broodjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het samentrekken van de milt is niet waar. Dat dacht ik eerst ook altijd, maar blijkt een fabel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt of door zuurstof tekort of door verkramping middenrifspier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik weer.....sorrie niet goed gelezen..+
Ik eet vaak, een uurtje voor mn training (7 uur tot 8) als ik thuis ben rond half 9 eet ik een lekkere maaltijd (dan heb je lekker veel trek) maar goed dat is zoals ik het fijn vind, slechts een sugestie voor jou.