Heeft halal slachten een positieve invloed op de smaak van het vlees?

Met verontwaardiging volg ik de laatste tijd de discussie die in de politiek is ontstaan over het wel of niet toestaan van halal of koosjer slachten. De belangrijkste regels voor de slacht zijn volgens wikipedia deze:
de slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten;
de slachtplaats moet rein zijn;
de slachter moet zorg dragen voor het comfort van het dier; het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden; het slachten mag niet door andere dieren gezien worden;
het dier wordt met de kop in de richting van de qibla (Mekka) geplaatst;
voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahoe Akbar (in naam van God, God is de grootste) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor God die, volgens de islam, in het voedsel voorziet;
zonder of met verdoving worden in één beweging de halsslagader en de luchtpijp doorgesneden.

Bovendien wordt de omstandigheid waarin het dier gefokt is in de Islam erg belangrijk gevonden, want dierenwelzijn is een verantwoordelijkheid die God de mensen toevertrouwde.
Nu vroeg ik mij af of deze regels, voornamelijk die van een schone slachtruimte en de onzichtbaarheid van het mes voor het dier, ook zorgen voor een vermindering van stress bij het dier en of dit daardoor ook de kkwaliteit van het vlees, de smaak, ten goede komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Pieter2011
12 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, dus daarom als reactie. Kijk naar deze schokkende beelden en oordeel zelf over de zin en onzin van "koosjer slachten":
http://youtu.be/2HF_0SkEl80
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik Ben ook een moslim en ik vind het echt niet viezer.. Ik heb een x perongeluk on-halal vlees gehad en de smaak was een beetje het zelfde ik zie er geen negatieve kant aan... Dit is was de Joden en de moslims doen. Gewoon iets van het geloof dat kan je toch niet verbieden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Pieter, dat zijn smerige beelden, ik dacht dat een koe sneller dood zou zijn na het doorsnijden van z'n ader. Maar deze slachthuizen leefden ook niet zo goed volgens de regels, want de koeien konden bijna zwemmen in het bloed van hun voorgangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het erg zielig dat ze de dieren laten dood bloeden. maar dat kan toch ook wel gewoon verdoofd dan hoeft het niet verboden te worden.
Pieter2011
12 jaar geleden
@JohnWayne Ja, het is een onsmakelijk gezicht. Ik ben al niet zo'n vleeseter maar als ik die beelden voor me zie, dan zou ik bijna vegetariër worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De omstandigheden waaronder het dier gefokt is, zijn theoretisch belangrijk, maar in de praktijk schijnt halal vlees vaak uit de bio-industrie te komen, en verschilt alleen het slachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slachten is slachten, ritueel of gewoon: je maakt een dier dood, daar komt per definitie veel stress bij kijken, denk ook aan het transport, het feit dat de dieren bloed ruiken en daarom bang worden en dergelijke. Dat geldt net zo goed voor 'gewoon' slachten as voor ritueel slachten, de enige manier om het te voorkomen is denk ik bij verrassing een dier doodmaken dat nog in de wei loopt.
Ik snap dus de hele discussie niet over wel/niet ritueel slachten, maar goed.

Het beste antwoord

Ik heb altijd geleerd dat halal slachten het vlees taaier maakt. Dit komt omdat het duur onverdoofd wordt gelsacht en daardoor schrikt. Hierdoor komen er hormonen vrij die het vlees taai maken. Volgens mij heeft het dus juist een negatieve invloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Gewoon' slachten is ook geen pretje voor het dier, ga maar eens bij een slachthuis kijken.

Andere antwoorden (2)

Proef het zou ik zeggen. Iedereen heeft natuurlijk een andere smaak en iedereen proeft anders... De enige manier is toch om het te proeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik merk niet het verschil.