Fransen 'genieten' doorgaans meer van hun maaltijden dan wij Nederlanders. Ze nemen er echt de tijd voor, terwijl het voor ons vaak een kwestie is van 'opschieten, er is nog meer te doen!' Zonde, want maaltijden die je met plezier nuttigt verteren beter en - hoe gek het ook klinkt - 'zetten minder aan' dan een hap die je gauw-gauw naar binnen werkt.

Verder is het zo dat ze in Frankrijk meestal nóg meer met 'vers' werken dan wij. Zo kun je daar bijv. nog levende kippen enz. op de markt kopen, om die in je eigen tijd de nek om te draaien en klaar te maken. Persoonlijk moet ik dáár niet aan denken, maar je weet dan in ieder geval zeker dat je stukje kip echt vers is...
Overigens eten ze ook delen van dieren die hier allang niet meer standaard zijn, zoals hersenen, niertjes, pens...

En ja, het is daar heel normaal dat op zondag (en vaak ook woensdag) de restaurants dicht zijn. Zondag is voor de Fransen de dag bij uitstek om op familiebezoek te gaan en dan samen van een uitgebreide maaltijd te genieten.
Tip: wanneer je in Frankrijk uit eten gaat, hou dan een taalgidsje/woordenboek bij de hand om de kaart te kunnen vertalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat in Frankrijk de restaurants gesloten zijn wanneer Nederlanders honger/trek hebben.
En dan heb ik het niet over de MC Donald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fransen eten warm in de middag en wij nl'ers niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DE SFEER! NL hebben te weinig sfeer naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is eten noodzakelijk om te leven.
In Frankrijk is leven noodzakelijk om te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fransen drinken bijna overal wijn bij.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ze gebruiken tijdens de maaltijd een stuk brood om hun eten op hun vork te schuiven. Af en toe eten ze van het brood. Soms gebruiken ze hun mes om iets door te snijden, maar daarna wordt terug het brood als werktuig gebruikt. Na de maaltijd is hun bord schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Fransen eten veel uitgebreider dan wij, en ook later 's avonds, hieronder wat typisch Franse gewoontes:

Een traditioneel Frans diner bestaat uit een voorgerecht, een hoofdgerecht, een kaasplankje en een dessert. Een goede kaasplank bestaat uit minimaal drie soorten kaas, van mild tot pittig.
Bij het eten staat altijd een mandje brood op tafel en meestal zowel water als wijn. Voor de lunch of het diner wordt uitgebreid de tijd genomen om te genieten van wat op tafel staat en van elkaar!
De verschillende regio's in Frankrijk hebben allemaal hun eigen delicatesse. In de omgeving van Marseille moet je zeker de bouillabaisse, een overheerlijke vissoep, proeven. Quiche loraine komt oorspronkelijk uit Lotharingen, maar kan je nu vrijwel overal in Frankrijk krijgen.
Voor de beste escargots moet je naar de Bourgogne en Bretagne staat weer bekend om zijn heerlijke gerechten van lamsvlees. Zo heeft ieder Franse regio wel een specialiteit.

Uit eten in Frankrijk - openingstijden
Fransen dineren wat later en vaak ook langer dan wij in Nederland. Het avondeten in Frankrijk begint vanaf ongeveer 19.30. De lunch is tussen 12.00 en 14.00 veel Fransen eten een warme lunch.
In de stad is het heel gebruikelijk om tussen de middag met collega's te lunchen in restaurants. Vaak zijn er voor de lunch lagere prijzen voor het eten. 's Avonds gelden die dan niet meer!