Moet je ook hard eten eten, ik hoor al vaker dat dat goed is voor je tanden? Bedoel dan hard snoep of ander eten waar je stevig in moet bijten.

Ik sla het altijd over, ik hou er niet van en ik ben bang dat ik me tanden breek anders.
Eet wel appel, wortels etc.. maar bedoel echt hard.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Snoep is eigenlijk veel te hard, om op te kauwen. Je zult niet de eerste zijn, waar een stukje van je kies afbreekt, als je dat gaat kauwen. Dan bedoel ik natuurlijk die keiharde snoepjes, waar je op moet zuigen.

Het gaat er bij de gezondheid van je gebit niet zo zeer om, of het hard is, maar of er flink gekauwd moet worden. Denk aan appels, nootjes, stevig bruin brood en rauwkost, en alle zaken waar je een beetje "moeite" voor moet doen om het in je maag te krijgen. Een wortel slik je niet zomaar in, maar daar moet voor gewerkt worden, voor ie door je keelgat verdwijnt.

Flink kauwen is gezonder dan steeds maar borden yoghurt en brinta naar binnen gieten, en superzachte witte puntjes met jam, of gevulde koeken naar binnen te werken, want daar hoef je nauwelijks voor te kauwen.

Ook voor je gebit geldt: use it or lose it.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, heel hard voedsel is niet goed voor je gebit.
Het gaat erom dat je goed kauwt en zo je voedsel goed maalt in de mond.
Harder dan nootjes, rauwkost en hard fruit is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog nooit van gehoord bij mensen ,alleen bij honden ter voorkoming
van tandplak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is absoluut niet nodig.
Sterker nog: Het wordt afgeraden.

Ons gebit is niet afgestemd op het 'kraken' van voedsel.
Een mensengebit is gemaakt om te 'malen': kauwen en nog eens kauwen.

Een appel of hard fruit op z'n tijd is prima, maar zaken als bv hard snoep is ronduit slecht voor je tanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Korstjes zijn wel goed voor je tanden. Van bruin brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt zelfs noten kraken met je gebit ,dat is er niet slecht voor als je gebit goed is