Hoe moet je groente en fruit wassen?

In verband met de gevonden bacterien op groente en fruit wordt iedereen nu aangeraden om groente en fruit goed te wassen. Nu snap ik best hoe ik een appel of een paprika moet schoon boenen maar met bosuitjes, prei, alfalfa en ga zo nog maar eventjes door kom ik toch niet verder dan afspoelen van de buitenste laag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Goeie vraag!

Net nog bij masterchef gehoord!!

Groente moet je eerst gaan wassen, daarna een beetje laten wachten in een bakje met water en azijn.

Omdat je fruit niet in azijn kan, doe je die alleen in water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, wat zou ik daar van schrikken als ik een dodelijke bacterie was! E-coli bacteriën zijn zelfs bestand tegen maagzuur. Je moet er 70% alcohol op gooien. Lekker.

Andere antwoorden (6)

Je kunt de groente eerst snijden en dan in een bak water schoon spoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is al prima wat je doet. Ik was het nu ook zelfs als op de verpakking staat dat het al gewassen is. Fruit schil ik op dit moment en komkommer ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het ook gewoon laten. Die EHEC-bacterien verdwijnen echt niet van een badje in koud water. Het was-advies bestaat alleen om ons het gevoel te geven dat we enige invloed hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag ik me nou ook af. Kun je door alleen te wassen eventuele schadelijke bacteriën wel uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde dus, door alleen te wassen met water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens+
Sommige soorten kunt u wassen en drogen met behulp van een slacentrifuge.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik spoel het af in een vergiet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik rauw eet dat spoel ik af onder het water ( of het helpt..ik vraag het me af ) maar wat ik bak of kook dat was ik alleen als er zandresten ofzo op zitten, anders niet. Het lijkt me dat bacteriën van het koken of bakken wel doodgaan, en zo niet dan ook niet van het wassen.