Moet eten eerst afkoelen voordat het de koelkast in mag?

Zo ja, tot hoe ver dan? Lauw of helemaal koud.

paulus811
14 jaar geleden
53.8K

Het beste antwoord

Bij een gewone koelkast kun je het eten beter buiten de koelkast laten afkoelen. Er zijn twee conflicterende eisen, en dit is daar de uitkomst van.

Voor het nieuwe eten is het beter het zo snel mogelijk te laten afkoelen. Hoe sneller hoe beter. Dat verhindert zoveel mogelijk de bacteriegroei, en het is net een tikje beter voor de kwaliteit van het eten.

Vanuit het nieuwe eten geredeneerd moet je het dus meteen, al is het nog heet, in de koelkast zetten.

Voor het eten dat al in de koelkast zit, is het beter dat je er geen hete spullen bijzet. De koelkast heeft een beperkte koelcapaciteit (als we het tenminste hebben over een gewone huishoudelijke koelkast). Zet je daar iets heets in, dan wordt de hele koelkast tijdelijk te warm. Dat is slecht voor het andere eten, vooral voor de bacteriologische kwaliteit.

Vanuit het bestaande eten geredeneerd moet je het nieuwe eten dus zo ver mogelijk laten afkoelen *voordat* je het in de koelkast zet.

Het belang van het bestaande eten is groter dan het belang van het nieuwe eten. Vooral omdat je ervan uit mag gaan dat het nieuwe eten nog redelijk onbesmet is. En omdat het bestaande eten elke keer opnieuw even zou opwarmen wanneer je steeds weer iets anders heets in de koelkast zet.

Vandaar: zo ver mogelijk laten afkoelen buiten de koelkast, dan pas in de koelkast zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Erg leuk zoals je eea uitlegt met 'bestaand' en 'nieuw' eten. Niet alleen leuk, maar volgens mij sla je ook de spijker op de bekende kop.

Andere antwoorden (6)

Het is niet verplicht maar men raadt het wel aan. Dit om te voorkomen dat de temperatuur in de koelkast omhoog gaat omdat er warm eten bij komt. Dit kan bijvoorbeeld voor meld of andere vatbare producten erg slecht zijn als het vaker gebeurt.

Als je warm eten in de koelkast zet dan kan de koelkast de temperatuur niet handhaven en stijgt de temperatuur in de koelkast tijdelijk.

Toegevoegd na 37 seconden:
Bij ons thuis laten we het afkoelen tot koud tenzij we weg moeten dan zetten we het lauw weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat omdat het eten dan te snel en onnatuurlijk afkoelt. Dat doet iets met het cel-niveau van het eten als de temperatuur te snel afkoelt.

Door het vanzelf af te laten koelen, gebeurt het op een meer natuurlijkere wijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat maakt niet uit. Als er al een verschil is, is supersnel afkoelen juist beter voor het eten en de kwaliteit ervan dan langzaam afkoelen. Zoals alwetend schrijft, gaat het om het andere eten dat in de koelkast zit. Dat mag niet opwarmen doordat jij iets warms in de koelkast zet.
Als het warm is en dampt kun je het beter niet doen wegens het aanrijpen van ijs.

Lauw wegzetten word de enegieverbruik wat onvoordeliger maar verder geen probleem .

Verder is de grootte van de vriezer nog van belang waardoor er een betere temperatuur opvang mogelijk is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Right so!
In de Volkskrant is daar ooit antwoord op gegeven:

Is het beter recent gemaakt warm eten zo veel (dus lang) mogelijk af te laten koelen voor het de koelkast ingaat, of juist zo kort mogelijk in verband met bacteriën?

Snel koelen is uiteraard het allerbeste om bacteriegroei tegen te gaan. Juist in de lauwe fase kunnen bacteriën zich snel vermenigvuldigen. Heet eten in de koelkast zetten beïnvloedt de werking daarvan echter nadelig. Sommige moderne apparaten kunnen dat opvangen; ze worden met een druk op een knop tot extra activiteit aangespoord. De tussenoplossing is het eten tot lauw of kamertemperatuur af te laten koelen en dan pas in de koelkast te zetten. Dat afkoelen gaat sneller als het eten in een laag is uitgespreid. Een andere oplossing is de pan in een bak met ijswater zetten.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja !!
Als warm eten in een koelkast wordt gezet koelt de buitenkant af en blijft de temperatuur binnenin te hoog wat bevorderlijk is voor de groei van micro organismen.
Het voedsel kan het best geforceerd teruggekoeld worden.
Hoe? Doe de pan of schaal met het voedsel in een bak met koud (ijs)water en koel dit al roerend terug tot c.a. 15 gr. Afdekken en in dekoelkast bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zet het meestal lauw weg, zo worde de koelkast niet warmer en mijn eten niet TE snel koud.