Is aspertaam kanker verwekkend??

Heb gehoord dat je van aspertaam kanker kan krijgen is dat zo??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat kan, maar alleen van grote hoeveelheden. Dus als jij gewoon cola drinkt kan er niets gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(2e bron is van coca-cola, en dus niet helemaal objectief, maar ik denk niet dat ze onzin aan het verkopen zijn)

Aspartaam is niet een stabiel product, het wordt afgebroken. Na langere aanwezigheid in een light frisdrank is een gedeelte van de aspartaam afgebroken tot aspartylfenylalanine diketopiperazin (DKP) en ook fenylalanine wordt aangetoond. DKP zou onder bepaalde omstandigheden in de darmen tot een nitrosamine kunnen worden omgezet, hetgeen een kankerverwekkend product zou kunnen opleveren. DKP heeft een ADI van 7,5 mg/kg

Aspartaam is de meest gebruikte zoetstof ter wereld. Het werd in de jaren ’60 van de vorige eeuw bij toeval ontdekt door een wetenschapper, die het proefde en direct de zoete smaak vaststelde. Aspartaam is grondig onderzocht door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) en veilig bevonden. Alleen mensen met een zeldzame erfelijke afwijking (PKU, 1 op 15.000 mensen), waarbij fenylalanine niet door het lichaam verwerkt kan worden, moeten aspartaam mijden. Om deze reden staat dan ook de waarschuwing ‘bevat een bron van fenylalanine’ op de producten die aspartaam bevatten.

De feiten op een rij:

Aspartaam is veilig voor je gezondheid en niet kankerverwekkend.
Light drinks met zoetstoffen vormen een ideale oplossing voor consumenten die willen kiezen voor een suikervrije en/of calorievrije drank. De veiligheid van zoetstoffen staat buiten kijf, ook recent is dit weer benadrukt door de EFSA en het Voedingscentrum. De indruk dat zoetstoffen onveilig/kankerverwekkend zouden zijn, is daarom volledig onterecht. Om je een beeld te geven: een persoon van 65 kilo mag een mensenleven lang - bijvoorbeeld - 3 à 4 liter Coca-Cola Zero per dag veilig consumeren zonder gezondheidsrisico.

Van aspartaam krijg je niet meer trek in zoet.
Eten en drinken veroorzaken altijd een lichte daling van de suikerspiegel, waardoor de behoefte aan iets zoets kan ontstaan. Deze daling is echter hetzelfde bij het drinken van een glas water als bij het drinken van een aspartaamoplossing.

Aspartaam heeft geen effect op de functies in je lichaam.
Aspartaam wordt bij vertering niet opgenomen in de bloedbaan, zoals bij medicijnen het geval is. Daarom kan aspartaam geen invloed hebben op de functies in je lichaam. Ook tijdens en na de zwangerschap bijvoorbeeld is er geen enkel bezwaar om aspartaam te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk iemand die niet gelijk JA roept maar eerst onderzoek doet. Vette +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danku :)
Jazeker, aspartaam is kankerverwekkend. Maar enkel als je er elke dag van binnen neemt. Maar gezond zal het nooit zijn, in extreme hoeveelheiden word je er blind van.