Waarom worden laurierblaadjes alleen gedroogd verkocht? Is verse niet veel smakelijker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wij zijn in Madeira geweest waar ze hele oerbossen vol hebben van laurierbomen, ja je leest het goed, bomen. De reden dat alleen de gedroogde versie wordt verkocht in Nederland is omdat, ten eerste in deze vorm de blaadjes jaren bewaard kunnen blijven en, niet geheel onbelangrijk, dit de geur en de smaak ten goede komt. We hebben verschillende keren in deze laurierbossen gelooen, met warm droog weer, waarbij je nauwelijks iets van de laurier rook en tijdens vochtige regenachtige tijd. De geur die ja dan ruikt is overweldigend lekker en kruidig. De groene blaadjes aan de plant zelf zijn dan nog steeds zo goed als geurloos maar de gevallen, droge bladeren daarentegen...... man, man... wat een geur.

Het beste antwoord

antwoord hierboven klopt, met nog een kleine toevoeging erbij; de laurier wordt na het drogen scherper van smaak omdat dan de etherische olie die de bladeren bevatten vrijkomt.
Je kan ze dus wel gewoon vers gebruiken, maar dan is de smaak veel zachter.
Sommige planten hebben dit; Lievevrouwebedstro bijv ook; hierbij komt de geur (cumarine) pas vrij na het droogproces

eet smakelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb een echte, originele laurierstruik in mijn tuin gehad. Dus niet die struiken die men voor een omheining van een tuin gebruikt. Maar de echte! Ik had die zelfde vraag, en heb een paar verse blaadjes geplukt en eraan geroken. Maar dat haalde het bij lange na niet vergeleken met de geur van de bekende gedroogde laurierblaadjes. Ik vermoed dat door het drogingsproces die extra smaak en geur worden verkregen. Ik heb ook geprobeerd wat blaadjes te drogen in de zon, maar dat mislukte totaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Heb je al eens geprobeerd je laurierblaadjes in de magnetron te drogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Verse laurier ruikt wel een beetje lekker..
Hoe zou het dan zijn als je ze gaat drogen in een oven, enkele uren op slechts 80 graden?
@ Suzie.. hoe doe je dat drogen in de magnetron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heidi, ik zie nu pas je vraag. Je legt de blaadjes laurier op keukenpapier en laat het 1 minuut op de hoogste stand drogen, dan draai je de blaadjes om en herhaalt dit. De droogtijd hangt natuurlijk van de hoeveelheid die je wilt drogen. Als je ze droog genoeg vindt goed uit laten wasemen en dan in potjes stoppen.
Verse laurier is echt heerlijk.
Neem 2 a 3 blaadjes van je struik goed wassen 1x dubbel knakken en mee koken, braden met een sudderlapje.