Wordt je dik van chocola? Dat heb ik heel vaak gehoord, en zelfs zo vaak dat ik het niet meer durf te eten. Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K
Kimath
12 jaar geleden
Eet het met mate en geniet er van, dan is er niks aan de hand :)

Antwoorden (5)

Er is heel veel goed nieuws te vertellen over chocola, er zijn doktoren die chocola aanduiden als een van de nieuwe superfoods. Chocola heeft o.a. een gunstige werking op hardnekkige hoest, verlaagt het slechte ldl cholesterolpeil, is een belangrijke leverancier van mineralen, essentiële aminozuren en polyfenolen, het bevat veel antioxidanten, en het bestanddeel fenylethylamine zorgt dan weer voor een goed humeur.

Er zitten wel veel calorieën in, dat is waar, als je je daar echt zorgen over maakt zou je bij voorkeur pure chocolade in plaats van melkchocola kunnen eten, dat bevat minder vetten.

Toegevoegd na 20 minuten:
Er is nog een heilzaam ingrediënt die in chocola voorkomt: Tryptofaan, dat speelt een rol bij de productie van de neurotransmitter serotonine. Deze stof speelt een rol in ons lichaam en heeft invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust, zie voor meer informatie hierover 3e bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, als je derte veel van eet, gewoon met mate het is wel waar dat je der puistjes van krijgt . maar ik heb derzelf nooit last van gehad, ik at dan ook bijna nooit chocola ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen duidelijk antwoord op te geven. Hoe lager het cacaopercentage, hoe meer cacaoboter er in zit. En als het nog eens melkchocolade is, zit er ook nog melkpoeder in.
Melk doet alle goede eigenschappen van cacao overigens teniet.
Andersom: des te puurder de reep, des te minder vet er in zit.

Verder is een zoetstof, vaak suiker, van belang.

Hele pure chocolade maakt in elk geval minder dik dan een gangbaar tablet. En goede pure chocolade hoeft niet bitter te zijn. Sterker nog: de meeste zijn niet bitter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de krant stond een heel artikel over koudgeperste chocola. In tegenstelling tot de algemeen verkrijgbare chocola, is die gezond. Wel een beetje prijzig, helaas.

Als je er niet teveel van eet, wordt je niet dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van verhitte chocolade word je dik ja dan blijven alleen de stoffen over waar je dik van word de rauwe chocolade bevat mega veel magnesium en zorg er ook voor dat je suikerspiegel beter in belans is en verminderd je honger gevoel en ik kan zelf ook niet tegen verhitte chocolade ik maak zelf rauwe chocolade de kokosolie en de cacaoboter langzaam laten smelten dan voeg ik 1,5 cacaopoeder toe en dan wat cacaonibs en wat kokosrap en kwa suikers kokosbloemsemsuiker om het uit korte suikers bestaan een lage glymischr index en bestaat vooral uit surose terwel andere suikers uit fructose bestaat word sneller opgeslagen als buikvet en ik doe acaipoeder en camu camu is soort rauwe fruitpoeder en en wat goji bessen uit tibet die wild gevangen is die goedkopen die zijn gerookt die zijn vies want die dure is wild gevangen dat proef je echt en bestaat 14v % uit eiwitten en heel centrum aam voedingstoffen maar wel erg duur